Úskalí hudební kritiky
Hudební kritika je téma, o němž by se na
základě šikovně formulované otázky dalo diskutovat mnoho týdnů. Možná bychom
byli překvapeni šíří kontextů a pojetí odborníků včetně názoru, že se dnes už
jedná o vyčpělý přežitek.
Celý vědecký výzkum by přitom vyřešila tak
prostá věc. Přizvat ke stolu některé tuzemské umělce. Muzikologům by to
ušetřilo léta studií a investici do nákladného sborníku. ONI by jim totiž vysvětlili
během pár vteřin, jak na to. S matematickou přesností. Ovšem, samozřejmě
co se týče jich samotných… Je nasnadě, že by bylo žádoucí přizvat umělce raději
postupně pro případ, že by se jejich pravdy náhodou neshodovaly.
Jak se dá tušit, v praxi tahle „církev“
není jednotná. Má své fanatiky, skeptiky, odpadlíky, blouznivce atd. Ať tak či
onak, hudební kritik dostává instrukce, požadavky, apely, je kritizován (někdy
oprávněně) i vysmíván (bohužel i zde někdy oprávněně). Nechci tu vyvolat dojem,
že domácí hudební kritiku považuji za sbor proroků, které nikdo neposlouchá, a
přece mají vždy pravdu, ani že jejich úroveň je nepřekonatelná. Přesto by,
myslím, stálo za to, podívat se na představu některých našich umělců blíže.
Nuže tedy, napíšete kritiku. Je otištěna a řekněme,
že je značně pozitivní. Umělci jsou ale nespokojení a čílí se: „Považujete nás
snad za nějaké provinční fidlaly? Vždyť my hrajeme na úrovni těch nejlepších na
světě! Klidně nás s nimi srovnejte a uvidíte! Měla jste nás vychválit
mnohem víc!“ Jiní na to jdou jemněji a jízlivě se ptají: „A proč jsme nedostali
nejvyšší hodnocení, když se Vám to tak líbilo?“
Napíšete kritiku na jiné umělce. Je otištěna.
Dotyční se bouří, dští oheň a sýru a snad by na vás seslali i svrab s neštovicemi,
kdyby to šlo: „Jak si vůbec můžete dovolit srovnávat nás se světovou špičkou? Víte,
v jakých podmínkách pracujeme a jaký máme plat? Co všechno musíme
podstoupit? Co si to vůbec dovolujete? Můžete být rádi, že to vůbec děláme!!!“ Inu,
podmínky známe, nicméně kritik nechápe, jak souvisí s tím, zda ten či onen
hraje mizerně, má nedostatky v pěvecké technice apod.
Opět napíšete kritiku. Se zájmem čekáte, co
se bude dít. A je tu kalibr nejvyšší. „Paní, kdybyste byla muž a žila
v jiné době, vyzvu Vás na souboj! Nepochopila jste, jak dlouho jsme dílo studovali,
nevíte, s kým vším jsme jeho provedení konzultovali a jak úspěšní jsme ve
svém regionu!“ Já naopak nechápu, proč ani po všem tom úsilí nebylo sboru
rozumět ani slovo, dirigent si neporadil s akustikou, ani proč muzikanti
hrají na značně diskutabilní úrovni. Nicméně, mám si sehnat zbrojní pas? Pošle
mi někdo mrtvou kočku?
Posléze jdete na koncert renomovaného umělce.
Ani netušíte, do čeho se pouštíte. Je celkem zřejmé, že hudebník má nejlepší
léta za sebou, a přestože si ho vážíte, jeho provedení vám přijde tak nějak neživotné.
Ještě před napsáním textu je vám ovšem v kuloárech doporučeno v žádném
případě se o ničem takovém nezmiňovat! Je to nevhodné a neuctivé. Někteří
s vytřeštěným pohledem naznačují, že pro vás také nebezpečné. Chvíli váhám,
zda jde o vtip, pak přemýšlím, zda píšu o hudbě, nebo odhaluji agenty KGB. Mám
sepsat poslední vůli? Opustit domov, skrýt se v indickém klášteře a čekat
na osvícení?
Dostanete nahrávku jiného uznávaného umělce.
Zjistíte, že v provedení jsou faktické chyby (jednoduše řečeno, výzkum skladby
pokročil, byly vydány opravené noty, které jsou bez potíží k dispozici,
leč interpret si s tím jaksi nelámal hlavu). V textu se o tom
zmíníte. Umělec poté krouží po okolí a proklepává si vás: „Umí ten člověk vůbec
na něco hrát? Umí noty? Co je TO vlastně zač?“
Tak bychom mohli pokračovat dál a utápět se
v drobných nuancích. Jak snad vyplynulo z výše napsaného, někteří naši
hudebníci došli k závěru, že kritika se píše především pro ně. Jsou
přesvědčeni, že jen oni mohou posoudit, zda kritik jejich interpretaci pochopil,
jen oni mu nejlépe poradí, s kým je může či nemůže srovnávat. Poté
přidají, že kritik by měl umět hrát či zpívat přinejmenším na stejné úrovni jako
oni (předpokládám, že na všechny nástroje a pěvecky ve všech polohách) a
s úšklebkem nadnesou, že tito pisálci jsou stejně jen banda mstících se
zapšklounů, jejichž mediální výplody nikoho nezajímají. Jakoukoli kritickou
poznámku si tito umělci vyloží jako osobní útok a projev závisti (podle teorie,
že hudební kritik je jen zhrzený muzikant, který se nedokázal prosadit…). Ovšem
totéž se týká jakékoli pozitivní poznámky na adresu neoblíbených kolegů (Jeho
chválíte? Jste hluchá?!) Své požadavky dovrší názorem, že kritika musí být
především naprosto objektivní. Eh? Míru objektivity posoudí samozřejmě oni… (Asi
týden poté si kdesi stěžují, že se o nich málo píše. Později vám oni nebo
jejich agentura vymelou díru do hlavy či kam, jen abyste nějakou reflexi napsali…)