András Schiff a jeho absolutní koncentrovanost v Rudolfinu
(c) Nadia F. Romanini |
Na programu byl repertoár, na nějž se Schiff v poslední
době nejvíce zaměřuje: poslední sonáty skladatelů 1. vídeňské školy a Franze
Schuberta. V první polovině večera zazněla Sonáta č. 18 D dur KV 576 Wolfganga Amadea Mozarta (1756—1791) a Sonáta č. 21 B dur D 960 Franze
Schuberta (1797—1828). Spojení to bylo ideální, Mozart jako by svou geniální vycizelovaností struktury, zpěvností a nádechem melancholie otevřel dveře
intimnímu, leč zároveň kompozičně vizionářskému Schubertovi. S Mozartem si
Schiff patřičně vyhrál po úhozové i artikulační stránce, pro mě však přišel
vrchol až v Schubertovi. Jeho poslední sonáta je z mnoha důvodů
pozoruhodné dílo, a to nejen pro svou délku (může trvat až 40 minut i víc). Podíváme-li se
na její stavbu a obsah, slyšíme zde Schuberta – mistra písní, Schuberta –
harmonického dobrodruha, Schuberta – geniálního architekta, Schuberta – bytost,
toužící po životě, jež mu pomalu uniká. (Sonáta vznikla v září roku 1828,
v listopadu téhož roku skladatel zemřel. Pět let před tím se nakazil tehdy neléčitelnou
syfilidou.) Schiff nejenže sonátu vystavěl tak, aby si udržel pozornost
posluchačů, ale dokázal se plně vcítit do jejího obsahu. Nádherná melodická
linka zněla skutečně jako slova písně, melancholie byla temná až svíravá, odlehčená
místa sice hravá, ale s ostnem skryté bolesti. Tím je pro mě Schiff jedním
z ideálních schubertovských interpretů, protože ti dva spolu tvoří ideální pár,
spojený zvláštním přátelstvím napříč časem. Myslím, že málokdo rozumí
Schubertově klavírní tvorbě právě tak jako on.
Druhá část recitálu patřila autorům, kteří se
dožili vyššího věku než třicátníci Mozart a Schubert, přičemž se opět jednalo o
vhodně zvolené spojení. Dobrosrdečný „papá“ Joseph Haydn (1732—1809) se ve své
poslední Sonátě č. 62 Es dur Hob. XVI:52 (napsal ji v Londýně v letech 1794—1795) „vylil“ z kompozičních
břehů tak silně, jak bychom to od něj asi nečekali. Sólista skladatelův záměr
tlumočil s neutuchající jistotou a předestřel před nás Haydnův půvab i
šarm, který nám může někdy v Mozartově stínu unikat. Díky za to. Sonáta č. 32 c moll op. 111 Ludwiga van
Beethovena (1770—1827) má pouze dvě věty, ale v rozsahu téměř
půlhodinovém. Co jiného čekat od tohoto autora než výbojnou kompozici,
v níž nás bude neustále překvapovat. První věta s polyfonními prvky jako
by byla odrazem předbachovských varhanních preludií. Nedalo se při tom
nemyslet na střídající se plochy v preludiích Dietricha Buxtehudeho (1637—1707)
a zejména na „Velké“ Preludium e moll jeho
žáka Nicolause Bruhnse (1665—1697), dílo, v němž tento
originální skladatel vytvořil quasi operní dramatickou scénu. Beethoven dosahuje
podobného účinku pomocí totožných, podobných a zčásti již zcela odlišných vyjadřovacích
prostředků. Ve druhé variační větě jako by se klavír proměnil v orchestr, což
sólista díky své instrumentační představivosti skvěle vystihl, a skladba končí
perlivým „flétnovým“ sólem. Schiff, který měl svůj recitál promyšlen od
první noty Mozartovy sonáty až po poslední výdech v sonátě Beethovenově, zde svůj
program vygradoval, přičemž potvrdil i své strategické schopnosti. Pokud jsme až do
té chvíle slyšeli spíše měkčí fortissima (s vědomím toho, že Schiff upřednostňuje
maximální úhozovou kultivovanost), tady zcela cíleně zněly tóny ostré (nikoli
hrubé a ještě ne tak ostré jako ve skladbách 20. století), beethovensky „zamračené“.
Je třeba podtrhnout též sólistovu pedálovou „magii“, jež v této skladbě vyvrcholila.
Ptáme-li se, nakolik umí tento pianista
reagovat na publikum, atmosféru v sále, není na to zcela jednoznačná
odpověď. Zdálo se mi, že ve snaze udržet pozornost a zamezit nepříjemným zvukovým
doprovodům posluchačů hrál věty téměř bez výdechu, jak se říká na jeden zátah. Tím se mu
skutečně podařilo přenést do auditoria něco ze své soustředěnosti a ke konci už
měl v sále poslušné beránky, kteří v tichém úžasu vyslechli gejzír
pěti přídavků. První byla Aria z Goldbergových variací BWV 988 J. S.
Bacha (1685—1750) - nemohl chybět, je to Schiffův životní autor. Následovalo Schubertovo slavné
Impromptu č. 2 Es dur D. 899 op. 90 (1827).
Schiff mu dodal nejen perlivost, ale pohrál si s ním do takových nuancí a dodal mu takovou vnitřní sílu,
až z toho šly slzy do očí. Dalšími dvěma přídavky byly dvě části z cyklu Po zarostlém chodníčku 1 JW 8/17 Schiffova
taktéž oblíbeného autora Leoše Janáčka (1854—1928). Pokud se nepletu, byla to Frýdecká Panna Maria a V pláči. V kontextu večera
pojal Schiff skladby meditativně, mlžně a křehce. S publikem se rozloučil okouzlující
interpretací Mozartovy Sonáty č. 16 C dur
K. 545 (Facile), s půvabným dozdobením. Dlužno dodat, že po každé skladbě
sólista lehkou úklonou „pozdravil“ svého partnera Steinwaye, při hraní se často
zasněně usmíval a na pódiu působil stále svěže. Myslím, že nebýt pokročilé hodiny, seděli bychom ve Dvořákově síni mnohem déle...