středa 17. září 2014

CD tipy 4

Podzimní tipy: melancholické, nadčasové, barevné. (Nejedná se o recenze, ale pouze o doporučení na základě vlastního poslechu nebo intuice.)


Bach Partitas BWV 825-830
Igor Levit. 1 CD, Sony Classical 88843036822.

 (c) Felix Bröde

Na pianistu Igora Levita jsem natrefila náhodou při sledování BBC Radio 3 New Generation Artist z r. 2011. Upoutávka na jeho vystoupení na mě udělala velký dojem a hned se zařadil na můj "wish list" umělců, které bych u nás ráda slyšela (nejlépe v Praze, abych to neměla daleko). V jeho hře je totiž ono něco navíc, něco, co ji činí výjimečnou. Nemyslím tím techniku a přirozenou muzikalitu, ale spíš sílu osobnosti nebo snad sílu ducha. Ani se nedivím, že v jedné z recenzí na Levitovu první desku (Beethovenovy pozdní sonáty) zaznělo, že byl autor textu dojat až k slzám. Ostatně, tato nahrávka oslnila editory několika hudebních časopisů a vysloužila letos Levitovi prestižní německé ocenění Echo Klassik. Teď přichází Levit s hudbou J. S. Bacha, což mě nepřekvapuje. Myslím, že právě on si na ni může troufnout. Na druhou stranu, hodně pianistů už si na ní vylámalo zoubky... Tak či onak, tohle je pro mě jednoznačně "must hear".







 
Jan Dismas Zelenka
Lamentationes Jeremiae Prophetae
 
Damien Guillon, Daniel Johannsen, Tomáš Král, Collegium Marianum, Jana Semerádová. 1 CD / Download, Supraphon SU 4173-2.

Jan Dismas Zelenka bývá někdy označován za katolický protipól J. S. Bacha. Odhlédneme-li od církevní příslušnosti těchto skladatelů, oba byli výjimeční, geniální, Zelenka (činný v Drážďanech) snad ještě někdy kompozičně vynalézavější. Díky dlouholeté snaze především českých interpretů máme možnost Zelenku poznávat na koncertech i nahrávkách. Nyní přichází se svou "zelenkovskou" novinkou renomovaný soubor Collegium Marianum Jany Semerádové. Supraphonské CD předkládá téma vhodné více pro dobu postní než podzimní (liturgické mezidobí), neboť právě tam Jeremiášovy Lamentace patří (jedná se o responsoria Svatého týdne), nicméně tohle je asi celkem nepodstatný detail. Responsoria jsou realizována tak, abychom si co nejlépe představili, jak původně zněly, Zelenkovo zhudebnění je tedy střídáno s gregoriánským chorálem. Za zmínku stojí instrumentační nezvyklosti jako třeba spojení sólových houslí, fagotu a chalumeau v poslední lamentaci. Jména sólistů jsou slibná. Kontratenorista Damien Guillon zpívá od osmi let (sbor), kromě toho má vystudovanou hru na varhany a cembalo. Tenorista Daniel Johannsen je zkušený představitel evangelistů Bachových skladeb, má za sebou studium klavíru, varhan, kompozice a sbormistrovství. Barytonista Tomáš Král je absolventem JAMU a podle mého názoru je obdařen kromě hlasu a techniky také výrazným citem pro interpretaci staré hudby.

 



 

Scandale
Alice Sara Ott, Francesco Tristano. 1 CD / Download, Deutsche Grammophon 0289 479 3541 4.

(c) Marie Staggat/DG

Přiznám se, že u téhle nahrávky mě nejdřív zaujal cover.... A potom i obsah. Pianistka Alice Sara Ott a skladatel Francesco Tristano připravili projekt inspirovaný osobností impresária Sergeje Ďagileva. Ten propagoval v Paříži na poč. 20. st. ruskou kulturu, založil slavný Ballets russes a snažil se uvádět současné ruské autory. Stravinského balet Svěcení jara vyvolal při premiéře r. 1913 skandál (což si ostatně Ďagilev přál z reklamních důvodů), taneční ztvárnění Debussyho Faunova odpoledne o rok dříve bylo považováno za kontroverzní vzhledem k silně erotickému nádechu. Odtud tedy titul CD. Interpreti na něj kromě Tristanovy skladby A Soft Shell Groove zařadili právě Svěcení Jara, část ze Šeherezády Rimského-Korsakova (O careviči Kalendáři), obojí v autorské úpravě pro klavír, a Ravelovo La Valse. Nahrávka určitě potěší každého, kdo má rád hodně a ještě více klavírního zvuku, něco lehce neotřelého a zábavného. Navíc je ukázkou nezatuchlého přístupu mladé generace ke klasické hudbě.



 


Fermate il passo. Tracing the origins of opera
VivaBiancaLuna Biffi. 1 CD /Download, Alpha A 376.

Tahle dáma se mi ohromně líbí (při čtení jejího jména mi okamžitě naskakuje Luna Lovegood, nemohu si pomoci). Je trochu solitér, zpívá, hraje na historické nástroje (fidula - "housle" středověku, renesanční viola d'arco ). Vystačí si sama, ale participuje i na mnoha ansámblových projektech. Její přirozený zpěv a celkové hudební pojetí ji podle mě řadí mezi osobnosti, jako je u nás Michael Pospíšil nebo Hana Blochová. VivaBiancaLuna Biffi nahrála pozoruhodný snímek, v němž pomocí italských světských písní (frottoly) konce 15. a počátku 16. st. metaforicky popisuje tři etapy lásky (zrod, zhrzení a vítězství), s poněkud cynickým prologem a epilogem. K CD se pojí podrobný sleeve-note přímo od interpretky, samozřejmě včetně celých textů písní v italštině, angličtině a francouzštině. Dobrá zpráva je, že VivaBiancaLuna Biffi vystoupí se souborem La Morra na jaře v Praze (v rámci komorní řady FOK Stará hudba).