Lamento. Romina Basso, Latinitas Nostra
Mezzosopranistka Romina
Basso je dobře známá všem fanouškům barokní opery. V její bohaté
diskografii najdeme zejména Vivaldiho a Händela, také A. Scarlattiho,
Galuppiho, Jommelliho a Porporu. Pro své první recitálové CD Lamento však tato pěvkyně
zvolila úplně jiný repertoár. Ve spolupráci s řeckým ansámblem staré hudby Latinitas
Nostra a na popud uměleckého vedoucího souboru Markella Chryssicose se
Romina Basso odhodlala odvážně vykročit na vodu a pozvat nás do vzrušujícího
období raného baroka. Výsledkem je pozoruhodný snímek vynikající interpretační
kvality a úžasně nabité atmosféry.
S tímto CD se stáváme svědky
stylového přerodu, ocitáme se přímo v procesu hledání cest,
jak co nejintenzivněji
zasáhnout posluchačovo srdce. Děje se tak prostřednictvím dlouhých, emocionálně
vypjatých recitativů, árií s prudkými rytmickými změnami, přičemž hudba je
zcela podřízena textu - zde na téma ženských nářků, jež můžeme považovat za
světskou obdobu lkání Panny Marie a dalších ženských světic katolické církve.
Zavržené ženy reprezentuje na snímku slavný Ariadnin nářek Claudia
Monteverdiho, politické lamentace zastupuje Lamento de la regina di Suezia L.
Rossiho, v níž naříká švédská královna Marie Eleonora Braniborská nad
smrtí svého manžela Gustava Adolfa, a oplakávání královny Marie Stuartovny (Lamento
in morte di Maria Stuarda) G. Carissimiho. K Rossiho skladbě se váže Squarciato
appena avea Francesca Provenzaleho, který zde vtipně, skoro až cynicky
paroduje Rossiho vážnou lamentaci a vkládá do textu rozverné neapolské taneční písničky.
Na snímek byla zařazena také skladba Lagrime mie pěvkyně a skladatelky
17. st. Barbary Strozzi.
Romina Basso jako by se s
touto hudbou narodila. Její provedení je koncentrované, sugestivní, v odkrývání
emocí jde skutečně až na dřeň. Může za to nejen vložený temperament, ale také
specificky sytá barva hlasu, která je v nízkých polohách altově temná (nic
takového neuslyšíme ani u Anne Sofie von Otter, ani u Magdaleny Kožené), nikoli
však zatěžkaná, a která dodává skladbám patřičnou expresivitu. Součinnost
s instrumentalisty je dokonale symbiotická.
Členové souboru Latinitas Nostra (v obsazení theorba a barokní kytara, basová gamba, varhany, cembalo) se více představí v instrumentálních skladbách loutnisty J. H. Kapsbergera (Toccata seconda arpeggiata) a G. Frescobaldiho, významného autora tvorby pro klávesové nástroje (Capriccio IX di durezze).
Romina Basso - mezzosoprán, Latinitas Nostra, Markellos Chryssicos. Text: F, A. Nahráno: 2/2010, Cultural Centre Philadelphia, Athény. Vydáno: 2014. TT: 64:00. DDD. 1 CD Naïve V 5390.
Publikováno s laskavým svolením časopisu Harmonie 12/2014.