Přeskočit na hlavní obsah
Ravelovská plavba s Borisem Krajným
|
(c) Dina Šnejdarová
|
Pianistu Borise
Krajného snad netřeba představovat. Zkušený, úspěšný umělec, k jehož
největším přednostem patří schopnost zprostředkovat posluchačům hudbu Maurice
Ravela, Clauda Debussyho a salonního Fryderyka Chopina. Letos slaví tento
umělec 70. narozeniny, a tak byl právě jeho recitál prvním koncertem cyklu FOK
Světová klavírní tvorba (17.10., Rudolfinum). Navíc si publikum mohlo
připomenout, že od prvního koncertu Krajného s orchestrem FOK uplynulo již
46 let.
Ravelově hudbě
byla vyhrazena až druhá polovina večera, zatímco v první zazněly Busoniho
úpravy skladeb J. S. Bacha, Beethovenova „Valdštejnská“ sonáta (č. 21 C dur op.
53) a Chopinova Fantazie f moll op. 49. Musím přiznat, že právě dramaturgie
večera ve mně vzbudila rozpaky. Je škoda, když pianisté, jejichž doménou je
očividně hudba období romantismu a mladší, začínají svůj recitál některou
z Beethovenových sonát. Většinou by se publikum bez tohoto „úvodu“ obešlo.
Proč například nezařadit do první poloviny recitálu Chopinovy valčíky nebo
kombinaci Smetanovy a Dvořákovy hudby, jež by se dala ještě vyšperkovat
Bohuslavem Martinů? Myslím, že by to Krajnému slušelo mnohem víc. V jeho pojetí
Beethovena pro mě bylo příliš mnoho pedálu, příliš málo perlivosti, málo
výrazových odstínů. Chopinova Fantazie f
moll už byla přece jen o něčem jiném, přesto, kombinovat heroického Beethovena
s heroickým Chopinem také nepovažuji za nejšťastnější volbu.
Vrcholem večera
byl bezesporu Maurice Ravel a tři brilantní přídavky skladeb z děl Chopina
a Debussyho. Boris Krajný jako by se stal kapitánem, který publikum provází na
cestě rozbouřenými, mírnými i dovádivými proudy vod v mírně tanečním
rytmu. Vynikla zde pianistova výborná technika a pevný, drsně mužný úhoz. Boris
Krajný prokázal, že je stále v té správné impresionistické formě a
neztratil nic ze své svěžesti.