Petra Matějová a její láska ke klasicismu
(c) Dagmar Kneřová |
Následující rozhovor byl publikován v
časopise Czech Music Quaterly 1/2015, zde ho s laskavým svolením redakce uvádím
v mírně rozšířené verzi.
Takže ti přece jen víc konvenuje trocha nevyváženosti
v té klasicistní vyváženosti?
Ano, dá se to tak
říct, ale s tím, že za základ beru právě tu vytříbenou formu 2. poloviny
18. století, na níž pozdější hudba staví. Je vzrušující sledovat, jak tento
stylový přerod vyrůstá zevnitř: ještě dlouhá desetiletí zůstává forma stejná
nebo jen lehce rozšířená, ale melodicko-harmonická náplň se pozvolna mění už od
konce 18. století. Vidíme to například u pozdního Haydna, samozřejmě u
Beethovena anebo zas jiným způsobem u Dusíka.
Kdy tě začala přitahovat hudba 18. století? Na
konzervatoři?
Určitě už dřív, a
vlastně ani nedokážu říct proč. Hudba tohoto období ke mně vlastně přicházela
dost brzy, od malička jsem ráda hrála Mozarta,s a také si hrála na Mozarta,
například hrou se zavázanýma očima. Na hudební škole jsem se díky své učitelce
Janě Diatkové seznámila např. s hudbou Antonína Rejchy, dokonce jsem
soutěžila s jeho fugami, což nebylo zcela běžné. V patnácti letech,
už na konzervatoři, jsem je nahrála pro Český rozhlas. Víš, já jsem vlastně nikdy nebyla ta typická „klavírní romantička“, pro kterou ta pravá hudba začíná u Chopina, končí u Rachmaninova, a všechno okolo je spíše studijní povinnost. Množství klavírní literatury 19. století se mi dlouhou dobu dokonce téměř příčilo a dnes už vím, proč. Ne každá interpretace je pro daný styl přirozená a ne každá podtrhuje jeho klady. Když zůstanu u Chopina, jeho hudba působí zcela odlišně, je-li zasazena do kontextu doby, než když je interpretována v takzvané ruské tradici většinou pozdějšího, často zatěžkaného klavírního stylu.
Kdy ses rozhodla pro kladívkový klavír?
Setkat se
s kladívkovým klavírem jsem měla možnost několikrát už během školních let
v Praze, ale nebylo to úspěšné, protože atmosféra vůbec nedovolovala něco si
svobodně vyzkoušet. Kritiků z řad tehdejších „odborníků“ bylo na každém
kroku až až, a to mladého člověka moc nepovzbudí. To pravé rozhodnutí přišlo až
po absolvování pražské AMU. Jela jsem do Paříže studovat k Eugenu
Indjicovi a někde vzadu byla myšlenka něco více se o hammerklavieru dozvědět.
Hned v prvním týdnu jsme se ale „setkali“, vlastně úplně náhodou - pokud
tedy takové věci mohou být náhoda. Racionálně se to dá popsat, ale jinak to je ve
hvězdách… Vypravila jsem se tehdy na koncert jedné české cembalistky a všimla
jsem si v jejím životopisu, že hraje i na hammerklavier. Šla jsem se jí na
to tedy hned zeptat, a ona mi odpověděla: „Můj profesor hammerklavieru Patrick
Cohen je zrovna tady, seznámím vás.“ A bylo to. Začala jsem si ten nástroj
pomalu osahávat a po půl roce jsem se rozhodla, že budu ještě studovat.
Proč? Bylo to naplnění tvé záliby v hudbě 18.
století?
Naplnění ještě dlouho
ne, protože ze začátku mi dost dlouho trvalo, než jsem se na nástroji naučila
trochu volně pohybovat. Ale když jsem dříve hrála klasicistní repertoár na
moderní klavír, říkala jsem si, že tohle přece nemůže být všechno. Zajímalo mě,
jestli ta hudba nezněla jinak, a jaký bude rozdíl při hraní na historický
nástroj. Samozřejmě se ukázalo, že rozdíl je obrovský a že se vlastně jedná o
zcela odlišné nástroje, tudíž i způsob hry. Spousta věcí, o které se musí u
moderního nástroje bojovat, na hammerklavieru najednou jdou a zapadají do sebe.
Co konkrétně?
Ve stavbě klavíru se
přibližně od poloviny 19. století usiluje především o dlouhý zvuk, podporující
tolik žádanou zpěvnost. 18. století, to je ale hlavně mluva, tedy rétorika a
artikulace, jíž nástroj s tak dlouhým zvukem nemůže vystihnout. U
historického nástroje jde křivka každého tónu rychle nahoru a zas docela rychle
dolů. Tón rychle dozní a už je prostor pro tóny následující. Pokud to samé
zahraješ ve stejném tempu na moderní nástroj, tak kulminace toho jednoho tónu
přijde daleko později, protože tak je moderní nástroj stavěn: na dlouhý zpěvný
tón. A následující tóny přeruší rozvoj tónu předešlého, protože ho nenechají
doznít. Takže jediná možnost, jak se přiblížit s moderním nástrojem
původnímu záměru, by bylo mnohem pomalejší tempo. A to se také
v romantismu dělo! Podíváme-li se na různá vydání třeba Mozartových
skladeb v 19. století, vidíme v nich zcela jasně snahu o upravení zápisu
do aktuálních podmínek, aby ta hudba i na nástrojích dvakrát větších, silnějších
a s alespoň dvojnásobně těžší mechanikou dávala smysl.
Znamená to tedy, když to trochu přeženu, že na koncertě,
kde zazní na moderní nástroj třeba Mozart nebo Beethoven, slyšíme vlastně úplně
jinou hudbu?
Ano, podle mě je to
opravdu trochu jiná hudba. Nejen ve zvuku a artikulaci, ale mimo jiné
v tom, že zní v jiném ladění. Rovnoměrné ladění, používané na moderních
nástrojích dnes, bylo v 18. století formou experimentu. Běžná byla ladění
nerovnoměrná, upřednostňující některé tóniny. Dnešní rovnoměrné ladění skladbu
tak trochu zplošťuje, intervaly v jednotlivých tóninách jsou si příliš
podobné a to napětí mezi tóninami, s nímž skladatel přelomu
Vytrácí se podle tebe u moderního nástroje trochu i
obsah?
Takhle
přímočaře bych to neřekla. Záleží na interpretovi, co mu daná skladba říká. Na jakýkoli
nástroj se dá hrát zajímavě a v souladu s ním. Jen prostě některý
nástroj umožňuje hudební jazyk doby zprostředkovat lépe, jiný hůře a
v detailech pak musí dojít na „náhradní řešení“. Ale jsou umělci, kteří i
kdyby zahráli na rozvrzané pianino nebo keyboard, bude to prostě skvělé. Mám tu
zkušenost s Murrayem Perahiou a starým pianinem v šatně amsterdamské
Concertgebouw, a myslím, že od té doby už si na kvalitu klavíru nestěžuji J.
Co všechno musíš změnit při přechodu z moderního
klavíru na starý nástroj? Nestačí asi jen sednout si k němu a začít hrát
s tím, že klaviatura je stejná, kladívka tam jsou také, tak co…
To právě vůbec
nestačí, přestože se to přesně takhle mnohdy děje. Změnit totiž musíš úplně
všecko. Vezmi si třeba už jen fyzickou stránku: nemůžeš se do kláves tolik
opírat, ale zároveň nemůžeš úplně odpojit ruku od paže. Zajímavé je, že
v učebnicích cca do roku 1800 se o váze paže nedočteme, a přitom je
z kontextu zřejmé, že se s ní počítá. Jen se o ní nemluví. Nemůžeš
ale jenom mrtvě hrát od zápěstí, jde spíš o to, že tíha paže nehraje hlavní
roli. Ale co my víme, možná to tak nebylo ani později, jen my jsme to tak ve
20. století pochopili.
Co tedy hraje hlavní roli u kladívkového klavíru?
Smysl pro jemné
nuance ve frázování a umění úhozu a artikulace v celé své šíři. Široká
paleta rychlostí úhozu, protože právě tou se tvoří dynamika, ne silou.
Hraješ na kopii nástroje Antona Waltera z roku 1805,
kterou postavil Paul McNulty. Proč právě Walter?
Chtěla jsem pětiapůloktávový klavír kvůli repertoáru, který mám nejraději,
a to je, jak už asi tušíš, přelom
Máš i jiné nástroje?
Z Francie jsem si ještě přivezla klavír značky Erard ze začátku 20.
století, který představuje další typ, stále dost vzdálený od toho, čemu říkáme
moderní klavír. Často mám i možnost hrát na další nástroje svých zahraničních kolegů,
přímo v dílnách stavitelů nebo v muzejních i soukromých sbírkách.
Jak moc je pro tebe důležitý vztah skladba – vhodný
nástroj? Jsi ochotná hrát na svůj nástroj řekněme kteroukoli skladbu 18.
století, nebo jsi zastáncem toho, aby nástroj dobově odpovídal zvolenému
repertoáru?
Vztah skladba – vhodný historický nástroj je pro mě samozřejmě úplně
zásadní, to je hlavním rysem historicky poučené interpretace. Snažím se
skutečně volit repertoár vhodný pro daný nástroj, jinak bych mohla dál vše hrát
na „univerzální“ moderní klavír. Stává se, že na svůj hammerklavier hraji i
dřívější hudbu, neomezuji se jen na skladby z let 1800-1810, ale odchylovat
se o pár desetiletí, když se nástroj každých dvacet let dost zásadně měnil,
tomu se vyhýbám. Mám-li na výběr, hraji na každý nástroj to, co je době jeho
vzniku nejblíže a co na něm nejlépe zní.
Považuješ se v tomhle za „puristku“?
Za puristku se nepovažuji, ale tuším, že mě za ni považují jiní... Někdy
také udělám kompromis, třeba kvůli sálu, v němž má skladba znít. Myslím
si, že stejně jako nedává smysl hrát třeba na nástroj z roku 1800 hudbu o
50 let mladší, což většinou ani nejde kvůli rozsahu, nejde také hrát hudbu
začátku 19. století na klavír z poloviny 19. st. Ale jsou interpreti,
kteří to dělají a podávají jako „historické“. Neláká mě ani kombinovat staré a
moderní nástroje třeba v komorní hudbě, což se také děje. To je pak taková
relativizace, s níž se postupně vytrácejí hodnoty vytvořené generacemi
průkopníků historické interpretace.
Jak se to dělá v praxi,
pokud máš hrát na jiný nástroj odlišný repertoár?
Samozřejmě cvičím doma na svůj nástroj, a pak potřebuji čas na seznámení s
daným klavírem. Většinou je k dispozici tak jeden den. Mám to štěstí, že jsem
si už zahrála na hodně různých nástrojů třeba ve sbírkách v Paříži nebo
v Amsterdamu a mohu se opřít o docela bohatou hráčskou zkušenost. Díky
tomu jde adaptace s jiným nástrojem rychleji.
Hraješ stále jak na moderní, tak historický nástroj, nebo
převažuje ten historický?
Hraji stále na oba
nástroje, zajímají mě všechny historické podoby klavíru. Úžasné jsou některé
nástroje z konce 19. století, na kterých třeba Brahms dostane teprve tu
správnou tmavou barvu. Jsem také členkou souboru Le Salon 1880, kde
s varhaníkem a dirigentem Adamem Viktorou provádíme kdysi velice populární
repertoár pro klavír a harmonium. Někdy při koncertech stavím vedle sebe
klasicismus 18. století a neoklasicismus 20. století, samozřejmě na příslušné
nástroje, což pro mě bývá velká výzva. Pokud v mém repertoáru převažuje
hammerklavier, je to možná i proto, že s ním nabízím něco originálního,
nejsem jednou z dlouhé řady klavíristů s mainstreamovým repertoárem.
Studovala jsi v Paříži a v Amsterdamu. Kromě
toho, že ses učila hrát na historický nástroj, bylo pro Tebe studium
v zahraničí ještě něčím obzvlášť přínosné ve srovnání s předešlým
studiem v Praze?
Těch zkušeností je
opravdu hodně. Amsterdam, který jsem v porovnání s Paříží jen
„ochutnala“, je kolébkou historicky poučené interpretace. Navíc jsem studovala
u Stanleyho Hooglanda, interpreta ze staré školy a příslušníka té generace specialistů,
kteří své vědomosti nepřebírali, protože ještě nebylo od koho, ale získali je
opravdu vlastním nekonečným studiem a zkoušením. Nebáli se brát informace
z pramenů vážně a do důsledku je uvést do praxe. V Paříži jsem strávila daleko víc času. Francouzská klavírní hra, myslím teď moderní klavír, je velmi odlišná, to je kapitola sama pro sebe. Tím, že jsem ve Francii studovala v postgraduálních programech, srovnání studia bude pokulhávat. Pokud mohu ale posoudit i ze své pedagogické činnosti, nejvýraznější rozdíl vidím v nabídce předmětů a v přístupu studentů. U nás všichni studují více méně stejný základ, u volitelných předmětů se někdy volí jen pořadí, ve kterém si je student zapíše. Většina studentů za studia už pracuje (nejvíce učí na ZUŠ) a pečlivě zvažují, čeho nepovinného se jim ve škole vyplatí zúčastnit. Na pařížské konzervatoři většina studentů ví, že už nikdy v životě nebudou mít čas jen na studium, takže se účastní všeho, co jde, a snaží se ze studia - i ze sebe - vyždímat maximum. Nabídka předmětů ve stálém rozvrhu, ale i probíhajících masterclassů a jiných akcí je tak široká, že se jimi dá bez problému zaplnit celý den-týden-rok.
V doktorském studiu mě velmi obohatila spolupráce s mým vedoucím, profesorem J.-P. Bartolim z pařížské Sorbonny. Naše diskuse nejen o jednotlivých kapitolách mé disertace, ale také o samotné interpretaci nebo různých konkrétních skladbách mi pomohly nebát se dostat do interpretace další rozměr. To, o čem čteme v historických učebnicích a co někteří muzikanti považují za tak trochu nudnou muzikologickou teorii, dává při správné a úplné interpretaci smysl.
Co si myslíš o provozování hudby 18. a vlastně i 19. století
na moderní nástroje? Jsi už natolik srostlá se zvukem historických klavírů, že
by tě poslech třeba Beethovena nebo Schuberta na moderním nástroji rušil?
Obecně takovou interpretaci nehodnotím, ale
téměř vždy, když ji slyším, jsem sama za sebe strašně ráda, že mám na výběr a
že to takhle už dělat nemusím. Zvukový rozdíl ale není tím nejpodstatnějším, co
odlišuje historicky poučenou interpretaci od té moderní. Těmi hlavními rysy
tzv. poučeného přístupu, které občas v tom moderním postrádám, jsou např.
respektování hierarchie přízvučných a nepřízvučných dob v taktu,
artikulace a pojetí fráze. Právě např. Beethoven a Schubert, které zmiňuješ, mě
ve většině soudobých interpretací na moderní klavír sice neruší, ale zároveň
moc nebaví. Přiznám se, že poslední dobou se mi při poslechu nějaké tradiční
nahrávky symfonické hudby v rozhlase několikrát stalo, že jsem byla
přesvědčená, že jde o nějakou citaci nebo parafrázi v hudbě 20. století,
takové to „vím, že to není Pulcinella, ale zní to tak“, a pak jsem se
z hlášení dověděla, že to přeci jen byl Haydn…
Tématem
tvé disertace jsou klavírní skladby Jana Václava Huga Voříška, současníka
Beethovena, Schuberta, Hummela, Moschelese. Jak jsi na něj přišla? Našla sis ty
jeho, nebo on tebe?
To je velká otázka.
Asi to bylo vzájemné… Souvisí to s tím, že jsem před deseti lety hledala
materiál pro své profilové CD. Chtěla jsem na něj zařadit nějakého českého
autora. Přišlo mi to nějak samozřejmé a možná jsem v zahraničí také
podvědomě zatoužila po určitém sepětí s domovem… Začala jsem tedy pátrat,
s důrazem na můj oblíbený přelom 18. a 19. století, a vyloupl se mi
Voříšek. Líbilo se mi u něj, že forma je ještě velmi klasicistně vyvážená, ale
obsah už je „narušen“ harmonickými a jinými odvážnostmi, často je Voříšek na
svou dobu úplně experimentální. Když přišel čas najít si téma k disertaci,
rozhodla jsem se Voříškovi plně věnovat.
Čím je tento skladatel zajímavý?
Zůstaneme-li
v kategoriích klasicismus - romantismus, líbí se mi, jak už jsem řekla,
jak se u Voříška do klasicistní formy dere romantismus. To napětí mezi formou a
obsahem mi připadá vzrušující. Mimochodem, Schubert je oproti Voříškovi velmi
učesaný! Voříšek je v sólových skladbách hodně uvolněný a vášnivý. Jeho Rapsodie jsou extrovertnější,
rozsáhlejší, psal je zřejmě pro sebe. Impromptus,
což je Voříškův vynález, ne Schubertův, jsou technicky jednodušší. Minusem
tohoto autora asi je, že se formy někdy drží až moc. Třídílná forma se mu stala
osudovou. Co se harmonie týče, romantické prvky zní na historickém nástroji
velmi napjatě, některé intervaly jsou v dobovém ladění na hranici
použitelnosti, což byl evidentně skladatelův záměr.
Tyto experimenty na moderním nástroji asi vůbec
neuslyšíme…
No právě!
Co bys řekla k Voříškově životu?
Pocházel
z Vamberka ve východních Čechách, z podhůří Orlických hor, kraje
neuvěřitelně bohatého na talentované muzikanty. V devíti a půl letech šel
studovat do Prahy, kde ho podporovala hraběnka Rosina von Kolowrat. Po její
náhlé smrti se musel Voříšek živit sám, rodina by studia nezaplatila. Takže se
od svých jedenácti protloukal doučováním spolužáků. V Praze krátce
studoval u Václava Jana Tomáška, ve 22 letech, v roce 1813 odešel do
Vídně, hlavního hudebního města. Pohyboval se zde v okruhu Beethovenových
obdivovatelů a Beethoven, nejváženější skladatel Vídně, se o něm dokonce velmi
pochvalně vyjádřil. Přesto si ale Voříšek vybral za učitele virtuoza Johanna
Nepomuka Hummela. Možná proto, že sám sebe považoval spíš za skládajícího
interpreta. Navíc Beethoven byl v té době už velmi podivínský a málokdo
rozuměl tomu, co skládá. Voříška, tak jako mnohé další současníky, oslovovaly
hlavně jeho rané skladby. Trvalo
deset let, než Voříšek dosáhl ve Vídni na své vytoužené místo a byl jmenován
císařským dvorním varhaníkem. Bohužel si to moc neužil, protože krátce nato
onemocněl tuberkulózou a ve věku 34 let této nemoci podlehl.
Podobně brzy jako Mozart…
Paralel
s Mozartovým životem je u Voříška víc.
Myslíš třeba výrazný vklad otce?
Ano, ten byl u
Voříška naprosto zásadní. Jeho otec byl učitel a regenschori, zřejmě geniální
pedagog. Své děti učil podle všeho skvěle. Voříšek byl nejmladší syn, jeho
starší bratr František byl kněz a příležitostný skladatel, sestra Anna byla
mimo jiné velmi zdatná pianistka, protože jí Voříšek poslal z Vídně jednu
Hummelovu sonátu, což není zrovna lehké hraní. Měl dětství zázračného dítěte, chodil pěšky na koncertní cesty, známe případ, kdy putoval do města, které je jen vzdušnou čarou vzdálené 250 km. Jeho hudební nadání bylo obrovské, ale otec chtěl, aby měl jeho syn „řádné“ zaměstnání, takže později studoval práva. Přesto měla hudba v jeho vzdělávání dominantní postavení. Byl dokonce tak nadaný a výkonný, že si chtěl ke hře na klavír, varhany a hodinám zpěvu přibrat ještě housle, což mu otec zakázal, aby toho neměl moc. Voříšek si za jeho zády domluvil lekce s učitelským pomocníkem, tajně cvičil a pak otce oslnil tím, že po pouhém půl roce tajného cvičení k otcovým narozeninám zahrál part prvních houslí v Pleyelově kvartetu!
Jakou měl Voříšek povahu?
Podle mě to byl
brilantní, chytrý člověk. Malý vzrůstem, neposedný, rychlý v přemýšlení.
Jak ve Vídni žil?
Je neskutečné, kolik
toho stihl. Měl značný počet žáků, dobrovolně pracoval jako úředník, byl členem
prestižní Gesellschaft der Musikfreunde, dále členem společnosti, která
provozovala renesanční a barokní hudbu, varhaničil, výborně hrál continuo,
vystupoval v hudebních salonech. Podle dobových zpráv byl skvostným
improvizátorem; v invenci prý předčil i absolutní hvězdu, Ignaze Moschelese.
Na závěr mi dovol možná trochu provokativní otázku. Pokud
se Voříšek nepovažoval za skladatele, ale spíš za praktického muzikanta, který
také trochu komponuje, a byl tak i vnímán, proč vlastně jeho tvorbu oživovat?
Například proto, že
s mnoha věcmi přišel jako první. To, co dnes považujeme za typické pro
Schuberta nebo později pro Chopina, už najdeme o mnoho let dříve právě u něj, a
nemyslím tím jen fakt, že jako první napsal skladbu nazvanou Impromptu. Oni se k tomu sice
zjevně nehlásili, ale museli jeho skladby znát. Myslím, že Voříšek je typickým
příkladem člověka, jehož nápady proslavili až jiní. Dotáhli jeho myšlenky dál.
On to nestihl jednak proto, že žil krátce, jednak proto, že měl mnoho jiných aktivit
než jen skládání. Jedna z teorií je, že všechno, co napsal, byl vlastně
studijní materiál. Proto máme v jeho díle od každé velké formy pouze jeden
příklad. Myslím, že i s pozapomenutými autory, jako je Voříšek, je dobré se seznámit už jen proto, abychom znali podhoubí, na němž stojí dnešní mainstreamový repertoár. Skladby, které dějiny často zvláštními mechanismy vyhodnotily jako slavné, nevznikly jen tak z nicoty. Jinak by se mohlo v případě klasicismu mylně zdát, že jde jen o Haydna, Mozarta a Beethovena.