Italské madrigaly v italském balení
(c) La Compagnia del Madrigale |
La Compagnia del
Madrigale založili v roce 2008 trojice zpěváků, sopranistka Rossana Bertini, tenorista Giuseppe Maletto a basista Daniele Carnovich, kteří se více než
dvacet let setkávali při nejrůznějších „starohudebních“ projektech ansámblů,
jako je např. Concerto Italiano Rinalda Alessandriniho nebo La Venexiana
Claudia Caviniho. Jejich hudební i lidské porozumění vyústilo v založení
vlastního souboru, specializovaného na významnou formu evropské vokální hudby
16. století, tedy madrigaly. Dalšími členy tohoto uskupení se stali Francesca Cassinari, Elena Carzaniga, Raffaele Giordani a Marco
Scavazza. Všechny spojuje nejen láska k vybranému repertoáru, ale také
specializované školení v oblasti renesančního a barokního zpěvu, přičemž mnozí
z nich se dnes intenzivně věnují pedagogické činnosti na severoitalských
hudebních školách. Hybnou silou ansámblu je Giuseppe Maletto, který má na svém
kontě více než 60 nahrávek
s absolutní špičkou ve staré hudbě (kromě výše uvedeného např. La Petite
Bande Sigiswalda Kuijkena, Hespèrion XXI Jordiho
Savalla). Pravidelné, velmi
koncentrované zkoušky se konají u něj doma v provincii Turín vždy v
průběhu několika dnů, neboť další pracovní činnost členů souboru je
rozprostřena nejen po různých italských městech, ale v případě Daniela
Carnovitche dokonce ve Španělsku.
Poprvé na sebe
italští madrigalisté upozornili v roce 2009, kdy se spolu s barokním souborem I
Barocchisti a pod vedením dirigenta Diega Fasolise podíleli na realizaci Druhé knihy madrigalů pro čtyři hlasy Giovanniho
Pierlugiho da Palestriny a madrigalové komedie L'amfiparnaso Orazia Vecchiho. Dva roky poté debutovali u
firmy Arcana s antologií madrigalů na texty epické básně Orlando Furioso (Zuřivý Roland) renesančního básníka Ludovica Ariosta a v roce
2013 začali nahrávat u španělského labelu Glossa, k jehož dvorním
interpretům patří mimo jiné Fabio Biondi s Europa Galante, La Venexiana,
flétnista Wilbert Hazelzet, klarinetista Eric Hoeprich, zpěvák Dominique
Vellard & Ensemble Gilles Binchois. Hned první „glossovský“ snímek, Šestá kniha madrigalů pro pět hlasů
Carla Gesualda, je vynesl do první ligy ve svém oboru - získali za něj ocenění
Diapason d´Or za rok 2013 v kategorii stará hudba. Následující nahrávka První knihy madrigalů pro pět hlasů Luca
Marenzii získala nejen cenu časopisu Dipason, ale také prestižní Gramophone
Award za rok 2014 v kategorii stará hudba. Od té doby natočil tento
ansámbl další dvě CD (Carlo Gesualdo Responsoria
1611, Lucia Marenzio Pátá kniha
madrigalů pro pět hlasů z r. 1591) a v současné době dokončuje
nahrávku Mariánských nešpor Claudia
Monteverdiho, díla, které mají členové La Compagnia za léta koncertní praxe
„pod kůží“ podobně jako třeba Česká filharmonie 9. symfonii Antonína Dvořáka.
(Na snímku spolupracovali s ansámblem Cantica Symphonia, jehož uměleckým
vedoucím je Giuseppe Maletto.) S pečlivostí sobě vlastní však neponechali
nic náhodě a věnovali Monteverdiho pozoruhodné skladbě celý rok práce, aby byl
výsledek co nejlepší. Podle Giuseppe Maletta je totiž stále třeba dávat si pozor
na nuance ve výslovnosti a obsahu textu, aby autorův záměr s ním vynikl co
nejvěrněji. K hudební interpretaci dodává: „Je velmi těžké zazpívat
madrigal správně. Potřebujete k tomu výbornou pěveckou techniku, dokonalou
kontrolu ladění a k tomu navíc schopnost naslouchat druhým a včlenit
svůj part co nejlépe do polyfonního přediva… To vše se musí dít co
nejpřirozeněji, jako by šlo o něco zcela spontánního a prostého.“
V budoucnu by tito interpreti rádi odkryli něco z díla Cipriana
de Rore a vynesli také na světlo dnes již zapomenutá mistrovská díla své
provenience. Na otázku, jaký je to pocit zpívat ve svém rodném jazyce díla
významná pro celou evropskou hudební historii, Giuseppe Maletto, jehož
nejoblíbenějším skladatelem je Claudio Monteverdi a z básníků má nejraději
Torquata Tassa s Ludovicem Ariostem, s hrdostí odpovídá: „Zlatý
věk italského madrigalu představoval ve své době nejbohatší a nejplodnější
období nejen pro hudbu, ale také pro další umělecké druhy. Jako Italové a
zkušení zpěváci madrigalů tuto hudbu milujeme a považujeme za své poslání
pozvednout vědomí o jejím nesmírném hudebním a kulturním dědictví.“
Publikováno v mírné úpravě s laskavým svolením časopisu Harmonie 4/2017.