Šťastné vkročení do nového světa v České filharmonii
Marko Ivanović (c)Petra Hajská |
Vzdělávání publika od předškoláků po dospělé
se Česká filharmonie (ČF) věnuje poměrně intenzivně a nabízí v tomto směru
posluchačům širokou škálu výběru. K nabídce pro školy patřil donedávna i
program Čtyři kroky do nového světa, jehož protagonisty jsou dirigent a
skladatel Marko Ivanović s muzikologem a vedoucím edukativních projektů ČF
Petrem Kadlecem. Po úspěšném „testovacím kole“ v loňské sezoně byl program
včleněn také do abonentní řady jako samostatný večerní cyklus sezony letošní.
Počítá se v něm s aktivní spoluúčastí posluchačů, smyslem pro humor a
pochopitelně touhou něco se dozvědět. Není však třeba obávat se nějakého
kolektivistického násilí, ani vystoupení s puncem cirkusáctví. Moderátorům
se daří vykouzlit na pódiu uvolněnou atmosféru, inteligentní humor, jehož se
nám v médiích dostává poskrovnu, přirozeně si „nahrávat“ a zároveň
posluchačům skladby rozkrývat před očima.
Úhlů a cest, jak to vše udělat, je
pochopitelně mnoho, tandem Ivanović-Kadlec se snaží sdělit základní informace, vést
publikum k přemýšlení, zapojit či vyburcovat jeho hudební představivost,
trochu pobavit, trochu vzdělat v hudební terminologii a přidat též osobní
rozměr. Tento koktejl se jim po více než desetileté spolupráci daří míchat zcela
přirozeně, není v tom křeč, není to divadlo, ani suchá přednáška. A
hlavně, celé je to skutečně o hudbě, nikoli o poučování.
Za svůj první krok zvolili průvodci večera Biblické
písně op. 99 B185 a
Te Deum op. 103 B176 Antonína Dvořáka. V podání České studentské
filharmonie, sopranistky Pavly Vykopalové, barytonisty Romana Janála, který
zastoupil původně avizovaného Richarda Nováka, a tří sborů (Pěvecký sbor
Pražské konzervatoře, Smíšený sbor Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze,
Musica Oeconomica Pragensis), jsme nahlédli do útrob jazykových pojmů Bible
kralické, hudebních vyjádření nálad, do podstaty, čili ducha této konkrétní Dvořákovy
hudby, jíž je pochopitelně osobní vztah k Bohu, a v ukázkách jsme si
mohli všimnout detailů, které bychom jinak v záplavě vokálně-instrumentálních
barev zřejmě zcela minuli. Přidanou hodnotou zvlášť pro ty, kteří se již v tématu
orientují, byla osobní vyznání ke skladbám z úst sólistů, jež byla
skutečně niterná. Dirigenta Ivanoviće muselo potěšit, že jeho autorskou melodii
pro sbor identifikovala většina sálu jako melodii Dvořákovu, posluchači byli
jistě polichoceni obohacením o mnoho nečekaných detailů.
Z interpretace všech zúčastněných
hudebníků čišela vroucnost, oddanost a snaha vykreslit všechny tóny Dvořákovy
hudby co nejpřesvědčivěji. Mezi pódiem a auditoriem vzniklo pro ten večer
zvláštní pouto. Všichni jsme byli na jedné lodi, již jako by kormidloval sám
Dvořák. A ve sboru na varhanní empoře na nás dohlíželi zleva jedna mořská víla,
zprava Johannes Brahms…
© Dina Šnejdarová
Rozhovor s Marko Ivanovićem o Čtyřech krocích v internetovém magazínu ČF.
Komentáře
Okomentovat