Historical Organ in Dobruška II
Varhaník Pavel Svoboda, rodák z Dobrušky, žák Jaroslava Tůmy, laureát
mezinárodní soutěže Pražské jaro, držitel 2. ceny mezinárodní Bachovy soutěže
v Lipsku a nově také vedoucí Oddělení historicky poučené interpretace na
pražské HAMU, se věnuje i záchraně historických nástrojů. Je předsedou spolku
PROVARHANY (založen na konci roku 2015), který vznikl poté, co se podařilo
úspěšně zrealizovat rekonstrukci zapomenutých varhan Husova sboru
v Dobrušce. Právě tento nástroj představuje recenzovaná nahrávka, již
doprovází podrobný popis nástroje, jeho historie a vývoj procesu rekonstrukce
včetně zprávy o štědrých dárcích (navazuje na snímek historických varhan
katolického kostela v Dobrušce, Arta Records DTA 2014). Jedná se tedy
především o příběh se šťastným koncem, příběh o lidech, kteří nástroj ve svém městě
nenechali zcela odumřít. Zároveň je povzbuzením pro další varhanní
„záchranáře“.
Dvoumanuálové pneumatické varhany s
pedálem pocházejí z roku 1904 z dílny německé firmy A. Schuster &
Sohn. Na prvním manuálu najdeme devět rejstříků, na druhém sedm, v pedálu
tři (dva šestnáctistopé, jeden osmistopý), pochopitelně převažují rejstříky
osmi- a čtyřstopé (na prvním manuálu najdeme ještě Oktavu 2´ a Mixturu 3x).
Původně stály varhany v Sudetech, v Rudníku u Vrchlabí, odtud byly po
skončení 2. světové války převezeny do Dobrušky. Text bookletu nevysvětluje,
jak došlo k tomu, že zde nástroj šedesát let chátral, podstatné však je,
že jej Pavel Svoboda objevil, určil jeho původ a inicioval jeho záchranu.
Na snímek byly zařazeny skladby období
18. - 20. století, s důrazem na německé autory. Ač zde nezazní nic
z díla J. S. Bacha, kontrapunkt se objeví ve skladbě jeho slavného syna
Carla Philippa Emanuela (Fantazie a fuga
c moll Wq 119), zatímco Sonáta a moll
Wq 70/4 pro dva manuály bez pedálu je již ukázkou homofonního stylu
zpracování. Pavel Svoboda zde výborně zúročil svůj cit pro vedení hlasů a
vynikající techniku. Z repertoáru 19. století se na CD objeví první Skizza op. 58 Roberta Schumanna (původně
pro pedálový klavír), drobné skladby velkého varhanního mistra Maxe Regera (Siciliano a Gigue z Šesti trií op.
47), bachovskou ozvěnou jsou kompozice Ference Liszta: Einleitung und Fuge - transkripce závěrečné části kantáty J. S.
Bacha Ich hatte viel Bekümerniss BWV 21
a virtuózní variace Weinen, Klagen,
Sorgen, Zagen podle Bachovy stejnojmenné kantáty BWV 12. (V bookletu chybí u Lisztových skladeb katalogová čísla S. 660[/1] a S. 179).
Soudobá hudba je zastoupena Vigilií
(2000) Luboše Sluky, rodáka z Opočna, jež je od Dobrušky vzdáleno necelých
5km.
Pavel Svoboda se na nahrávce prezentuje
v tom nelepším světle. Potvrzuje to jak výběr repertoáru, jež dobrušským
varhanám skvěle padne, tak i způsob jejich interpretace. Tento umělec dokáže
pracovat s akustikou, barvami nástroje, hudebně-architektonicky si poradí se
skladbami drobných i velkých rozměrů, obsáhne stylovou šíři repertoáru, jak se
na dobrého varhaníka sluší, od baroka až po současnost, a nezapomíná ani na
hudbu svého regionu. Na CD mohl jistě zařadit i třeba jen kratší improvizaci,
aby byl jeho varhanní portrét kompletní (třeba příště?). Věřím, že zrání tohoto
interpreta bude stát za pozornost, stejně jako jeho další, nejen dobročinné
projekty.
Pavel Svoboda – varhany. Text: Č, A, N. Nahráno: 10/2016, Husův sbor, Dobruška. Vydáno: 2016. TT: 60:59. 1 CD Arta Records F10219, 2HP Production.
Komentáře
Okomentovat