Marko Ivanović: Často se na našich koncertech nejvíce poučím já sám
![]() |
Marko Ivanović (c) Česká filharmonie/Petra Hajská |
Jak hudbu při koncertě poslouchat, jak
proniknout do jejích tajů, když probíhá v čase, který nezadržitelně a
neúprosně plyne vpřed nehledě na naši soustředěnost či (ne)pochopení? Jak
využít kouzla přítomného okamžiku, aby mezi námi a poslouchanou skladbou došlo
ke skutečnému sblížení, nikoli nenávratné odluce? Jak se s hudbou a
jejími, často již dávno zemřelými, autory lépe poznat? Na tyto otázky hledá
Česká filharmonie odpovědi prostřednictvím svých edukativních programů,
určených zejména dětem a mládeži. Jedním z nich jsou Čtyři kroky do nového
světa, které v loňské sezoně expandovaly jako nová abonentní řada do
večerních hodin, tedy k dospělému publiku. Spoluautorem tohoto projektu je
skladatel a dirigent Marko Ivanović.
Čtyři
kroky do nového světa vznikly v roce 2006 z iniciativy muzikologa Petra
Kadlece – v současné době vedoucího edukativních projektů České
filharmonie – a Marka Ivanoviće, který se doposud etabloval jako schopný
propagátor hudby 20. a 21. století, propagátor klasické hudby mezi dětmi a
mládeží, úspěšný skladatel a dirigent. Do roku 2014 byl šéfdirigentem Komorní
filharmonie Pardubice, od roku 2015 je šéfdirigentem Janáčkovy opery Národního
divadla Brno, kde se podílí na edukativním projektu Krok za oponu.
Čtyři
kroky do nového světa, které jsou jakousi obdobou komentované galerijní prohlídky,
nabízejí posluchačům povídání o skladbách a jejich autorech, souvislosti,
hudební ukázky a nakonec živý poslech konkrétního díla, případně jeho větší
části, jež by posluchači měli vnímat již „poučenýma“ ušima. V loňské sezoně se poprvé tento program otevřel také večernímu publiku, a tak jsme
s Markem Ivanovićem při této příležitosti trochu nahlédli do jeho zákulisí.
Je edukace něco, k čemu jste měl
vždycky blízko, co ve vás dřímalo a po čem jste toužil, nebo k vám tato
poloha přišla jakoby mimoděk?
Vždycky
mě nějakým způsobem fascinovala a zároveň trápila bariéra mezi posluchači a
interprety na koncertním pódiu. Pociťoval jsem to především z pozice
hudebního skladatele, kdy mě často překvapovala odmítavá reakce publika na
soudobou skladbu, která mně i mým kolegům připadala naopak krásná. Když jsem
pak krátce působil jako pedagog na pražském Gymnáziu Jana Nerudy, pochopil
jsem, že stačí vlastně jen trocha poznání, poskytnutí určitého klíče
k pochopení skladatelova záměru a z chaotické změti zvuků se rázem
stane působivé hudební dílo. Domnívám se, že zvláště v dnešní době je
nutné tyto vstřícné kroky směrem k publiku podnikat, pokud nechceme, aby
se vážná hudba stala marginální sektářskou záležitostí několika fajnšmekrů a
snobů.
Kromě rozšíření posluchačské základny
jste s Petrem Kadlecem chtěli také svým programem nabídnout alternativu ke
školní hudební výchově?
Ani
sebelepší školní výuka nedokáže nahradit přímou posluchačskou zkušenost
s živým zvukem a živými interprety. Naším, možná poněkud idealistickým
předpokladem je, že právě tato zkušenost může i zcela nepoučenému divákovi
ukázat, jak silný a ojedinělý zážitek dokáže dobrá symfonická hudba člověku
poskytnout.![]() |
Marko Ivanović s Petrem Kadlecem (c) Česká filharmonie/Petra Hajská |
Myslíte si, že k tomu, aby člověk
vedl edukativní program pro děti a mládež, potřebuje mít vedle hudebních
znalostí ještě nějaké zvláštní „buňky“?
Především
by měl být přesvědčený, že to, co dělá, má smysl. Zvlášť u studentského publika
dokáže být zápal pro věc nakažlivý a už sám o sobě poutá pozornost. A asi máte
i pravdu v tom, že je to také záležitost jistého talentu. Nedokážu úplně
posoudit, jak jsem na tom zrovna já, ale myslím si, že má i Petrova „hravost“ a
sklon k bavičství nám při našich projektech velmi pomáhá.
To nepochybně! Takový program ale
nevznikne samo sebou, podívejme se tedy trochu do jeho útrob. Co je na přípravě
nejtěžší?
Asi
nejtěžší je odhadnout předem reakci publika a s tím související správný
výběr ukázek, protože dramaturgická stavba edukativního koncertu je podobná
stavbě jakékoliv hudební skladby: musíte posluchače neustále něčím překvapovat,
střídat klid s neklidem, pasivitu s aktivitou a zároveň myslet na to,
co si mají posluchači z toho všeho odnést tak, aby jim to později pomohlo
lépe si určitou skladbu vychutnat. Je pro nás jistou výhodou, že každý
z našich „Kroků“ odehrajeme celkem čtyřikrát a můžeme si tedy klidně ještě
po prvním koncertě říct, jak náš scénář funguje a jak by ho bylo možno případně
ještě vylepšit.
Jak dlouho příprava Čtyř kroků trvá a jak
máte v tandemu s Petrem Kadlecem rozdělenou práci?
Zcela
upřímně, příprava nám zabere už mnohem méně času než před deseti lety. Myslím,
že jsme se za ty roky krásně sehráli a dovedeme na nápady toho druhého patřičně
reagovat. Scénáře tvoříme společně. Scházíme se nejdřív nad dramaturgií celého
ročníku, později pak nad partiturami konkrétních skladeb. Sdělujeme si dílčí
nápady, upozorňujeme se navzájem na silná místa i případný „komediální
potenciál“ určitých částí. V pozdější fázi už z jednotlivých nápadů vybíráme,
upřesňujeme délku ukázek a jejich pořadí. V konečné fázi se já jako
dirigent skladbu naučím, Petr napíše konkrétní scénář, který ovšem oba bereme
spíš jako podnět k určité improvizaci na pódiu, a já ještě vyrobím notové
ukázky, které Petr zakomponuje do svého powerpointového „slide-show“. Více méně
se držíme modelu, že se jedná o určitý dialog muzikologa, dirigenta a publika.
Čtyři kroky… byly původně určeny žákům
druhého stupně a středoškolákům. Od sezony 2017-2018 se staly také samostatným večerním
cyklem. Proč?
Vždy
jsem zastával názor, že publikum středoškolské je už de facto dospělé, že není
třeba se mu podbízet a že můžeme naopak využít jeho přirozenou zvídavost a
nedostatek předsudků. Ukázalo se, že to funguje. Už v minulé sezoně jsme
se pokusili některé naše programy nabídnout i večernímu publiku v naprosto
stejné podobě. Výsledek předčil naše očekávání. Diváci reagovali, zajímali se a
i do našich interaktivních „blbinek“ se zapojovali snad ještě uvolněněji než
publikum školní - možná právě proto, že se nebáli případného ztrapnění před
svými spolužáky. Vlastně jsme došli k názoru, že naše programy jsou určeny
především publiku dospělému, kterému, doufám, náš rozbor pomůže k ještě
silnějšímu posluchačskému zážitku. Musíme si totiž uvědomit, že většina
orchestrálních skladeb, kterou dnes na koncertech slýcháváme, vznikala
v čase a okolnostech, které jsou pro nás často až příliš vzdálené a právě uvedení
do patřičného historického kontextu je podmínkou k pochopení skladatelova
záměru.
S tím nelze než souhlasit. Program
plný zajímavostí, interaktivní prezentace a humoru doprovází v první
polovině večera také rozbor skladeb. Co si pod tím má posluchač představit?
Záměrně
vybíráme skladby silné, většinou všeobecně známé a v první části koncertu
se snažíme o to, upozornit na detaily, které při pouhém pasivním poslechu
snadno uniknou posluchačově pozornosti. Bývají to právě takové informace, k nimž
dirigent přichází během studia partitury a které jsou pro správné pochopení
skladby nezbytné. Je možno namítnout, že hudba přece promlouvá sama o sobě, že
žádný komentář nepotřebuje. A zase se dostáváme k faktu, že většina těchto
skladeb vznikla před několika sty lety, že tehdejší publikum mělo vědomosti a
zkušenosti, které my už dnes nemáme a měli bychom si je tudíž připomínat. Ještě
více to pak paradoxně platí u skladeb 20. a 21. století, protože šíře
skladatelských přístupů je zde obrovská, a je tudíž například nesmysl marně vyhlížet
zapamatovatelnou melodii v symfonii Antona Weberna. Ostatně se domnívám, že
určitý druh edukace či lépe kultivace vkusu je jedním z primárních úkolů
vážné hudby obecně.
Jaké máte ohlasy z řad žáků a
studentů na Čtyři kroky?
Vesměs
kladné. Možná, že je to taky tím, že ti, kterým se to nelíbí, nám prostě
nepíšou. Ale faktem je, že už během koncertu cítíte, zda jste publikum zaujali,
zda jedete „na stejné vlně“ a s Petrem máme pocit, že se nám to víceméně
daří.
Co vám osobně edukativní programy daly,
čím vás obohatily?
Dávají
mi velmi mnoho. Už v samotné fázi přípravy se člověk často dozví mnoho
nových věcí i o notoricky známých skladbách. Během vlastního koncertu si pak
mohu díky komunikaci s publikem ověřit také to, jak která hudební plocha
funguje, jak ji publikum vnímá a interpretuje. Jedná se o zpětnou vazbu, která
je mnohdy mnohem přímější a bezprostřednější než jen potlesk na konci koncertu.
Takže můžu říct, že možná nejvíce poučeným člověkem na našich koncertech bývám
často já sám.