Cappella Mariana. Song of Songs
Vokální soubor Cappella Mariana vydal u příležitosti svého desátého výročí
nahrávku na téma starozákonní Písně písní. Umělecký vedoucí souboru Vojtěch Semerád nakombinoval pro tuto
příležitost program, v němž vedle sebe stojí Palestrinova vycizelovaná
polyfonně-homofonní technika, myšlenkové bohatství Josquina Despreze a moteta
burgundských autorů, kteří v návaznosti na Josquina připravili
palestrinovské syntéze ideální zdroj inspirace. Nutno říci, že dramaturgie
snímku je velmi zdařilá, uvádí například dvě odlišná zpracování textu Quam pulchra est (od Palestriny a
Nicolase Gomberta) a především postupně krásně graduje až ke slavnému
Josquinově motetu Ave Maria…Virgo serena a
Gombertově kompozičně košatému Magnificat
Sexti et Primi Toni.
Cappella Mariana v pánském
pětičlenném složení představuje všechna moteta jako živé, emocemi nabité
skladby, odlišuje od sebe renesanční styly tak, aby z mnohdy komplikované
polyfonní struktury vystupovala jednotlivá slova nebo hlasy podle hudební
logiky, přičemž obecně tíhne spíše k rozvážnějším tempům podobně jako
třeba Tallis Scholars. Horní linku vynáší měkce se linoucí kontratenor Daniela Elgersmy, vnitřní hlasy si mezi
sebou předávají příjemně znějící tenory Vojtěcha
Semeráda a Tomáše Lajtkepa,
s nimiž se bezchybně pojí sametový baryton Tomáše Krále i poněkud výraznější bas Jaromíra Noska. Atmosféra celé nahrávky, již protagonisté věnovali
„všem ženám, které změnili naše životy“, je podřízena úctě, oddanosti a
vroucnosti. To vše výtečně vrcholí v již zmíněných skladbách Josquina a
Gomberta.
Podíváme-li se na interpretaci
detailněji, některé sympatické nápady, kupříkladu křehčí pojetí moteta Nigra sum sed formosa Jeana Lhéritiera
bych se nebála více zvýraznit. Uším lahodí slyšet plné, mužné hlasy
v sytějších odstínech, podle mého názoru by se ale někdy hodilo zvolit také
o něco jemnější nuance a barvy zvláště v závěrečných taktech stmelit do
kompaktnějšího tvaru. Vznikly by tím větší kontrasty a celkový výsledek by byl
pak ještě plastičtější, naléhavější. Na jednu stranu není, myslím, nutné
očekávat od každého souboru renesanční vokální hudby, že se bude snažit
napodobit lehkost a šarm Hilliard Ensemble, na druhou stranu není možná od věci
nechat se jimi inspirovat, protože právě ona lehkost někdy napomůže nám,
posluchačům, lépe partituře porozumět. Do třetice je třeba dodat, že zde
mluvíme o mikro detailech, jejichž absence dělí nahrávku od pomyslné hudební
dokonalosti. Cappella Mariana připravila milý hudební počin, jenž stojí za to,
abychom mu věnovali pozornost.
Cappella Mariana: Daniel Elgersma - kontratenor, Votěch
Semerád - tenor, Tomáš Lajtkep - tenor, Tomáš Král - baryton, Jaromír Nosek -
bas. Vojtěch Semerád - um. vedoucí. Text: A, F, N, Č. Nahráno: La Chapelle de
Romay, Paray-le-Monial, 8/2017. Vydáno: 2018. TT: 54:04. 1 CD Et’Cetera KTC
1602.
Publikováno s laskavým svolením časopisu Harmonie.