Jana Semerádová: Zelenkovy Lamentace jsou jako duchovní opera
![]() |
© Petra Hajská |
Supraphon patří k firmám, jež mimo jiné mapují dílo významného barokního
skladatele Jana Dismase Zelenky (1679–1745), rodáka z Louňovic pod Blaníkem,
který přibližně ve třiceti letech spojil svůj profesní život s drážďanským
dvorem Augusta II. Silného a vytvořil zde díla blízká svou originalitou i
působivostí skladbám J. S. Bacha. Snad v žádné učebnici hudebních dějin nechybí
alespoň zmínka o tom, že Zelenka napsal alegorickou hru o životě sv. Václava Sub
olea pacis et palma virtutis k příležitosti korunovace Karla VI. českým
králem (skladba byla provedena r. 1723 v pražském Klementinu).
Zelenkovou
doménou však byla hudba duchovní: mše, rekviem, oratoria, žalmy, hymny, Te
Deum, Magnificat, responsoria, lamentace... Z kompozic určených k
provozování během předvelikonočního Svatého týdne zrealizoval Supraphon
velkopáteční Sepolkra (SU 4068-2) a Responsoria (SU 3806-2), na podzim roku 2014 k
nim přidal Lamentace proroka Jeremiáše (Lamentatio Jeremiae
Prophetae). Jejich provedení se ujal soubor Collegium Marianum pod
vedením umělecké vedoucí Jany Semerádové. Jsem ráda, že i přes Janinu
obrovskou časovou vytíženost se podařilo zrealizovat následující rozhovor, exkluzivně pro tento blog.
Jak celý projekt vznikl?
Zelenkovy Lamentace jsem vždycky toužila natočit na CD, na
repertoáru je máme už dlouho, a nabídku nahrát je pro Supraphon jsem přijala
bez váhání. Zelenkovy Lamentace patří k tomu nejlepšímu z jeho tvorby a po naší
sbírce nahrávek znovuobjevených českých autorů nebo zapomenuté hudby jsem
natočení Zelenkových známějších skladeb brala jako velkou výzvu.
Co
bys řekla k výběru sólistů?
Okamžitě jsem věděla, s kým chci natáčet: oslovili jsme
Tomáše Krále, který s námi spolupracuje řadu let a z něhož se během
té doby stal barytonista světového formátu. Není mnoho zpěváků jako Tomáš,
kteří dokážou tak pravdivě a s naprostou samozřejmostí zazpívat Zelenkovu
hudbu. Nestačí totiž dokonale zpívat, ale je třeba mít cit pro latinu a znát
rétoriku, v níž Zelenka tolik vynikal. Na snímku se dále představí
špičkový kontratenorista Damien Guillon a rakouský tenorista Daniel Johannsen.
Jejich podání Zelenky je stejně niterné jako výmluvné.
Na
desce zní lamentace pro středu až pátek Svatého týdne. Co Bílá sobota?
Zelenka napsal lamentace ke všem třem dnům tridua, ale buď
nestihl, nechtěl, chybějí (nezachovaly se) lamentace třetí. Lamentace byly
provedeny na první matutina Zeleného Čtvrtku, Velkého Pátku a Bílé Soboty spolu
s responsorii, chorály a lekcemi. Zelenka nenapsal kompletní sestavu devíti
lamentací, ale místo tří jen dvě na určený den. Otázkou zůstává, kdo napsal
hudbu ke třetím lamentacím, je možné, že se zpívaly polyfonní lamentace od
nějakého staršího skladatele, nebo byly provedeny chorálně. To nás přivedlo
k myšlence doplnit lamentace tak, aby se na nahrávce objevily rovněž zbylé
tři, a poněvadž Damien Guillon a Tomáš Král jsou také zkušení choralisté,
zvolili jsme lamentace chorální.
Pokud
se nahrávají nebo koncertně předvádějí skladby určené k liturgii, jsou vždy
vytržené z tohoto kontextu. Dnes už se nad tím nepozastavujeme, ale přece jen,
máš nějaké doporučení pro posluchače, jak je poslouchat, když nezní
během liturgie?
Pro
mne je samozřejmě ideální hrát barokní hudbu v prostorech, které svou
akustikou a estetickým dojmem odpovídají danému programu. Provedení v
příslušném kostele nebo sále přispěje k vyniknutí specifických vlastností
barokních nástrojů (např. velké sály, koncipované pro symfonická tělesa,
historickým nástrojům nikdy moc nepřály. Nicméně, poměrně často se právě
v obrovských síních pořádají koncerty barokní hudby). Příležitost, k níž
byla skladba napsaná, je neméně důležitým aspektem. Ovšem ta se rekonstruuje
hůř, a přitom ukáže mnohé souvislosti. Pokud tedy nemůžeme provádět lamentace
na každý den tridua nebo sepolkra s veškerou velkopáteční ceremonií,
kterou by ani ten nejzapálenější posluchač pro svou neúměrnou délku nejspíš
nevydržel, alespoň se na nějaký čas ponoříme do studia dobových zvyklostí a
v případě duchovní hudby se seznamujeme s tehdejší podobou liturgie,
jejíž nedílnou součástí byla hudba. Nemyslím si však, že bychom si nemohli pouštět
v létě v autě Zelenkovy Lamentace nebo při vykrajování cukroví
Sehlingovi vánoční pastorely. Vymoženosti dnešní doby nijak neruší kouzlo hudby
minulosti.
Pamatuješ
si, kdy tě začalo Zelenkovo dílo zajímat?
Zelenkova
hudba mne fascinovala dávno předtím, než jsem začala hrát na barokní flétnu.
Dráhu barokní flétnistky jsem příznačně začala koncertem, na němž jsme
hráli jeho oratorium… Bavilo mne přepisovat Zelenkovy autografy, např. Alma
redemptoris mater, Salve Regina. Občas to byla dřina, z ortografie by
dostal nedostatečnou, ale cítila jsem se tak blíž jeho hudbě, skrze rukopis
poznávala jeho styl a hudební vyjadřování textu. A často jsem jeho tvorbu
stavěla do konfrontace s českými a drážďanskými autory. Vycházel mi pak
dost zajímavý obrázek o tehdejší hudební produkci. Nahrávky Zelenkových
Sepolker a Lamentací byly rovněž plody mého dlouhodobého bádání a objevování
pozapomenutých pokladů české hudby.
Souhlasíš
s tvrzením, že je Zelenka katolický protipól Bacha?
Ano. I
když mají jiný hudební jazyk. Ve své době nepatřili k mainstreamovým
skladatelům. V jednom z dopisů píše Bachův syn Carl Philipp Emanuel,
že jeho otec vlastnil Zelenkovy opisy a velice si ho vážil. V každém
případě Zelenka se pro mimořádnou obtížnost některých skladeb vymyká domácí
katolické hudební produkci. Psal tak náročné a nezřídka krkolomné pasáže, až to
houslisty opravdu „bolí“. Nedělal to pro ukázání virtuozity, ale všechny tyto
prostředky používal k hudebnímu vyjádření své osobité umělecké a
náboženské horlivosti, pokory a zároveň monumentální oslavy Trojjediného Boha.
Kdybys
mohla, na co by ses Zelenky zeptala?
Spoustu
lidí by asi zajímal jeho osud, proč přijal jméno Dismas, co tak vážného mohl
provést, že se po celý život kál (sv. Dismas neboli kající se zloděj byl
podle tradice muž ukřižovaný po pravici Ježíše Krista, pozn. dš). Možná by
to byl zajímavý námět pro film, ale mne by víc zajímala jeho zvuková představa.
Zda-li se svým pojetím blížíme jeho ideálu a zda onen ideál odpovídal tomu, jak
tehdy hudebníci hráli. Kdoví, možná byly tyto aspekty úplně vedlejší a šlo
především o text a rétoriku.
Myslím, že by mu lichotilo, jakého uznání se dočkal v našem
století. Obávám se však, že by se mu nemuselo líbit, kde všude jeho hudbu
provádíme. Je nasnadě, že byl velmi horlivým katolíkem a skrze svou hudbu
oslavoval Boha. Ale chtěla bych ho ujistit, že každým provedením jeho hudby, ať
už v kostele nebo v moderním sále, jsme blíže Bohu.
Čím
jsou ti lamentace osobně blízké?
Lamentace
mne vždy uchvacovaly. Po koncertech a natáčení, kde jsem si uvědomovala každé
slovo a notu, vím, že to není jen v bohatosti harmonie, ale v naprosté
samozřejmosti, s jakou Zelenka propojuje text a hudbu, v niternosti
ariózních částí a naléhavosti recitativů. Je to jako duchovní nadčasová opera,
při níž prožíváme spolu se zpěváky Jeremiášův pláč, hlásáme jeho poselství a na
konci všichni jedním hlasem zvoláme "convertere", tedy "obraťte
se"! Je to stále táž touha po obrácení, po změně, po zachování naší země
pro další generace.
© Dina Šnejdarová