Nebeský Monteverdi Collegia 1704
Některé koncerty přijdou k člověku nenápadně,
jakoby mimochodem a zastihnou ho zcela bez přípravy. Totéž se přihodilo i mně. Jako
náhodný posluchač koncertu chvalně známého Collegia
1704, kde zazněly Mariánské nešpory
Claudia Monteverdiho, stala jsem se přímým účastníkem večera tak mimořádného,
že se na dlouho stane jedním z mých nejhlubších a nejsilnějších hudebních zážitků. Vše se přihodilo 24. 10. (a totéž, ve stejné intenzitě, se
opakovalo i 25. 10.) ve Dvořákově síni Rudolfina.
Monteverdiho dílo Vespro della Beata Vergine z roku 1610 je dílem vizionářským, a proto ne
snadno uchopitelným. Snoubí se v něm vrcholná polyfonie s počátky barokního
stylu, to první v podobě dokonalého mistrovství, to druhé v podobě velmi
sugestivního hledání a objevování nových cest. A přesně tak jej pojal dirigent
a umělecký vedoucí souboru Václav Luks, jemuž se podařilo přenést
posluchače v čase i prostoru do Itálie 17. století, podařilo se mu zároveň
uskutečnit ve Dvořákově síni skutečné, nefalšované nešpory a za třetí vynést
hudebníky i publikum do prostoru, kde vládne jen jedna, chtělo by se říci ta
pravá, hudba, ne však jeden hudební styl. Jako asi málokdy, jestli vůbec kdy, před
tím zde vyvstal fakt, že Monteverdimu se podařilo napojit se na životodárné
zřídlo, které skrze skladatelovo nadání a znalosti proudí hudbou všemi směry. Tím
jsme se ocitli v jakémsi pomyslném hudebním vesmíru, kde nezáleží na čase
nebo místu, kdy hudba vznikla, kdy je jedno, jestli zní Bachova genialita,
jazzová improvizace nebo sólo na elektrickou kytaru, protože tvůrce vychází z toho pravého zdroje. Na navození této těžko popsatelné atmosféry se toho večera podílelo
i vnímavé a nadmíru soustředěné publikum, v němž se to pochopitelně hemžilo
mnoha lidmi z hudební branže. Velká část nešpor tak zazněla v tichu snad
větším, než bývá někdy v kostele. Kostel jako by přišel za námi, nebo spíše
to, co dělá kostel kostelem, co v něm mnozí hledají a snad i nacházejí.
Monteverdi stvořil Mariánské nešpory o délce 90 minut asi pro
dvorní kapli v Mantově. Hudební skladba odpovídá pořadí církevní modlitby hodinek
(oficium divinum), která se skládá z úvodu, pěti žalmů, krátkého čtení, hymnu,
novozákonního Magnificat a řady závěrečných modliteb. Václav Luks svěřil
dirigování gregoriánského chorálu zpěvačce a muzikoložce Barboře Kabátkové,
jež je zároveň vedoucí dámského vokálního souboru Tiburtina. Ostatně, některé
členky jejího ansámblu na koncertě také zpívaly, jmenovitě výborná mezzosopranistka Marta
Fadljevičová, altistky Daniela Čermáková a Kamila Mazalová s nevšední
barvou hlasu. Z hudebního projevu Kabátkové čiší, myslím, vždy na jednu
strana rozhodnost a pevná ruka, na straně druhé pohoda, klid a jemnost. Dámské chorální
vstupy opravdu dodávaly celému večeru něhu a světlo. Těžko říci, koho ze sólistů
chválit víc. Nezklamal barytonista (zde bas) Tomáš Král se svým
procítěným, srdečným projevem a stále zdravou barvou hlasu, vynikající byli
tenoristé Alessio Tosi a David Hernández, alt Jana Mikuška
barevně dokresloval mozaiku ženských hlasů.
Václav
Luks si s hlasy a jejich rozmístěním vyloženě vyhrál. Přeskupoval
podle své zvukové představy sólisty na pódiu, echa zněla z balkonu, tedy pomyslného kůru, v duchovním koncertu Duo seraphim
vynikl text, v němž dva serafové oslavují Trojici, i díky trojúhelníkovitému rozmístění zpěváků (Václav Čížek, Alessio Tosi, David
Hernández). Podařilo se mu
i „zkrotit“ výrazné hlasy sopranistek Céline Scheen a Emanuely Galli
tak, že v unisonu s ostatními zněly plasticky a nevyčníval tu skutečně
nikdo. Samotný dirigent, u něhož jsme při dirigování zvyklí na velký entuziasmus,
byl tentokrát umírněný, až usebraný.
Instrumentální soubor tvoří v této skladbě šest smyčců, tři cinky,
tři pozouny, dvě loutny, harfa a varhany. Na tomto koncertě bylo obsazení o
něco křehčí: dvoje housle (Helena Zemanová, Jana Anýžová), viola da
gamba (Hana Fleková), kontrabas (Luděk Braný), theorba (Jan
Krejča), varhany (Pablo Kornfeld), harfa (Johanna Seitz),
dulcian (György Farkas), pozouny (Aurélien Honoré, Fréderic Lucchi,
Jean-Noël Gamet) a cinky (Judith Pacquier, Richard Šeda, Tímea Nagy).
Jejich provedení bylo neméně oddané a pokorné, navíc šlo o skvělou příležitost
slyšet nástroje, jejichž zvuk běžně neuslyšíme, zvláště dulcian a cinky. Jejich
jemné tony podpíraly zpěv s mistrovskou lehkostí. Mimochodem, náš
vynikající cinkenista Richard Šeda tu hrál vedle své učitelky Judith Pacquier a
podle Luksova plánu spolu tito dva vedli „echo“ rozhovor, kdy jeden stál za polozavřenými dveřmi podia a druhý na pódiu. Nechybělo ani decentní osvětlení (Pavla
Beranová), které podtrhlo sakrální vyznění celého díla. Mohlo by se zdát, že skladba se kvůli celké zvukové dramaturgii posunula poněkud nepatřičně do teatrální polohy, ale opak byl pravdou. Stejně jako mše nebo v tomto případě modlitba hodinek, které v sobě jakési prvky divadla nesou, nepřestávají ale být při citlivém vedení záležitostí veskrze duchovní.
Co k tomu dodat. Snad jen, že hledat na tomto večeru chyby (kdy a
kde povolilo ladění nebo došlo k jiné mikroskopické chybičce) bylo by
stejně pošetilé jako hledat tiskové chyby v Bibli. Atmosféra byla nabíjející,
výkon všech, pod brilantní patronací Václava Lukse, bez přehánění dechberoucí.
Nezbývá než k tomuto divu gratulovat a hluboce před ním smeknout. Václav
Luks měrou vrchovatou potvrdil své kvality a hudební prozíravost. A já jsem
si připadala, jako bych se zhluboka napila té nejčistší a nejlahodnější vody z lesní
studánky.