Daniil Trifonov, Daniele Gatti, Royal Concertgebouw a naši studenti na Pražském jaru - slunce, romanopisec a mezigenerační jiskření
![]() |
(c) Borggreve
|
Royal Concertgebouw Orchestra z Amsterdamu
patří jednoznačně k těm nej-orchestrům. Před deseti lety ho časopis
Gramophone označil za absolutní „number one“, očekává se od něj tudíž prvotřídní
kvalita, více než stoprocentní výkon, zkrátka dokonalost.
Poslední dva roky se
o své kvality dělí speciálním způsobem: koncertuje ve všech zemích Evropské
Unie, kde se k němu v jedné skladbě připojí místní mladí hudebníci. U
nás to byl Symfonický orchestr Pražské
konzervatoře, těleso, jehož tradice sahá až do počátků 19. století, dokonce
více než sedmdesát let před vznik orchestru amsterdamského. Studenti čtvrtých,
pátých a šestých ročníků se představili po boku zkušených kolegů ve svižné,
efektní a hráčsky náročné předehře k opeře Euryanthe Carla Marii von Webera, již s nimi nastudovala jejich
dirigentka Miriam Němcová. Obstáli
skvěle a bylo hezké vidět, jak je starší kolegové povzbuzují slovem, pohledem
nebo přátelským plesknutím do zad. Za svůj mimořádný výkon si pražští hráči určitě
zasloužili mnohem větší ovace, mnohem větší projev naší hrdosti a Miriam
Němcová se měla objevit na pódiu, vychutnat si spolu se svými svěřenci pár
vteřin zasloužené slávy, dostat pořádnou květinu a podobně. Za omluvu přijímám
pouze závažnou nemoc, hospitalizaci a podobně. ![]() |
(c) Dario Accosta DG |
Před pěti lety jsem nevěřícně
zírala na datum Trifonova narození (1991) v domnění, že poslouchám
přinejmenším třicetiletého, životem ostříleného muže, tentokrát jsem měla
dojem, že je mu skoro padesát. Právě obrovská vnitřní hloubka a zralost činí z Trifonova
zcela výjimečný úkaz na klavírním nebi. Ani na vteřinu nepropadá pokušení
předvést se, žije hudbou, žije klavírem ve svém bohatém vnitřním světě, jenž dokáže
při koncertech otevřít i druhým. V tom se mu nikdo z jeho vrstevníků
nepodobá, linku vidím jen napříč nástroji k cembalistovi Jeanovi
Rondeauovi (poznávací znamení: vousy a rozcuch na hlavě). Pláčeme-li po silných
osobnostech, zde máme rovnou dvě. Nepochybuji, že Trifonov dojde ve svém zrání
dál, než si kdokoli z nás umí představit, už teď jako by se stával sluncem, jež
zastíní mnohé.. A nechci psát, že je to nový Gould,
Horowitz a podobně. Je to zkrátka úplně nový originál Trifonov.
Orchestr předvedl
Prokofjeva spolehlivě, přiznám se ale, že tady jsem čekala trochu víc a že mě i
rušila Gattiho snaha neustále dílo odlehčovat (z empory jsem pěkně viděla jeho
mimiku), což mi s tímto skladatelem příliš neladí. Tady bych asi raději
viděla hypnoticky soustředěného Christopha Eschenbacha nebo „plovoucí ručku“
Valerije Gergijeva. Gattiho „rossiniovský“ úsměv mě spíš dráždil a výrazově
jako by v tomhle případě nesouzněl s projevem sólisty. Co se naopak
povedlo, byly velké melodické fráze, zejména smyčce se už tady mohly blýsknout
a navnadit na Mahlera, který následoval. Dechová sekce zní u tohoto orchestru jinak,
než jak ji známe od České filharmonie, která je zvláště ve dřevech vřelejší,
měkčí, oblejší.
Po burácivých ovacích
směrem k Trifonovi zahájil První symfonii Gustava Mahlera proud opožděných
příchozích do sálu po přestávce. Celé to trvalo nevhodně dlouho, dirigent a
orchestr museli počkat, netrpělivci volali „fuj“, „hanba“ a celé to bylo více než
trapné. Festivalové publikum je zkrátka jiné než standardní koncertní abonenti.
Mahler je pro
Concertgebouw „majstrštykem“, ve své historii se může pyšnit prvním
mahlerovským festivalem na světě i spoluprací s autorem samotným na
počátku 20. století. V tomto směru hráči nijak nezklamali a podali
skutečně struhující výkon. Velkou devizou tohoto tělesa je smyčcová skupina, v níž
snad není jediný slabší článek. Hraje jako jeden muž, zvuk je kompaktní, zní
jako vyrovnaná komorní hudba, dynamicky se rozpíná od téměř neslyšitelného
pianissima až po hutné fortissimo. Slyšeli jsme každý detail, každou notičku
jak v průzračném klasicismu. Co se dechů týče, nemohu si pomoci, ač byli
skvělí, mému srdci je bližší frajerský zvuk českých hráčů, a chyběla mi účast první
flétnistky orchestru Emily Beynon, na kterou jsem se moc těšila. Její kolega
Kersten Mc Call sice nezaostává, jenže Emily je prostě Emily. Každé její sólo je z hlediska
vedení fráze naprostá lahůdka. Uměla bych si představit i jednolitější zvuk
klarinetů s hoboji, ale tyto mikrodetaily zanikají v tom, jak byla
celá symfonie pojata.
Daniele Gatti dirigoval
symfonii zpaměti, s obrovským zaujetím a vystavěl tuto obří skladbu jako spletitý,
bravurně napsaný román. Nebylo tu prázdných frází, zbytečných slov, zvláště
závěr se všemi svými předěly a zdánlivými vrcholy se vydařil excelentně. Tady
jsme, myslím, dostali přesně to, co jsme dostat měli. Něhu, lyriku, sladkobol,
ironii, obraz neustálého vnitřního zápasu člověka. Před takovým výkonem nelze
než hluboce smeknout.
© Dina Šnejdarová