Výroční koncert Jednoty pro zvelebení hudby v Čechách. Když je Dvořák fresh i old school
© Ladislav Horák |
31. března roku 1810 založil spolek pražské
hudbymilovné šlechty Jednotu pro zvelebení hudby v Čechách, jež pak
více než 100 let financovala a řídila Pražskou konzervatoř až do jejího zestátnění
v roce 1918. Jejím prvním předsedou byl Jan hrabě Nostitz. Svou činnost obnovila
Jednota na jaře roku 2010 a přesně v den 200. výročí od svého založení uspořádala
ve Dvořákově síni Rudolfina slavnostní koncert. V současnosti je
předsedkyní Jednoty hraběnka Adrienne von Korff-Kerssenbrock, která spolu s místopředsedou
Ladislavem Horákem uvedla 30. března v Koncertním sále Pražské
konzervatoře letošní výroční vystoupení.
hraběnka Adrienne von Korff-Kerssenbrock, Ladislav Horák © Karel Brix |
Na první pohled bylo zřejmé, že
nejde o běžný koncert – sál se téměř celý zaplnil a ve vzduchu
bylo cítit soustředění. V průběhu koncertu se nekašlalo ani
znuděně nepoposedávalo… Symfonický orchestr Pražské konzervatoře řídil
v první polovině večera dirigent Tadeáš Tulach (*2001), jako sólistka se v Koncertu pro
klarinet a orchestr č. 1 f moll op. 73 Carla Marii von Webera představila Natálie
Hrdová (*2002). V obou
případech se jednalo o absolventský výkon.
Začalo se svižně Dvořákovým Karnevalem op. 92 B169, v němž byla patrná výborná souhra, elán a propracovanost. Weberův koncert potvrdil, že tu máme talenty, na něž můžeme být hrdí. Tadeáš Tulach disponuje díky vedení Miriam Němcové, Jakuba Zichy a Jaroslava Brycha dobře postavenou technikou, jeho gesta jsou zřetelná i hezká na pohled, dokáže si poradit jak s orchestrální skladbou, tak sólovým koncertem, ohlídat vše, co je třeba a vystihnout smysl skladby. Jeho Dvořák měl energii, Weber grácii a lehkost. Je znát, že má tento dirigent zkušenosti: vede smíšený pěvecký sbor a komorní orchestr Melos, spolupracuje s Českou filharmonií při režii obrazových záznamů, řídí Symfonický orchestr Uměleckého sdružení ČVUT a je také asistentem sbormistra opery Libereckého divadla F. X. Šaldy. Profesních podnětů má tedy dost a bude jistě stát za to sledovat, jak a kam se bude dál vyvíjet. Troufám si říct, že se orchestrům pod jeho vedením dobře hraje.
© Karel Brix |
Klarinetistka Natálie Hrdová studuje u Milana
Poláka na Pražské konzervatoři a na JAMU, kde pracuje zároveň pod vedením Víta
Spilky. Může se pochlubit řadou soutěžních úspěchů, z poslední doby je to
vítězství v mezinárodní soutěži OPUS 2022 v Krakově, čestné uznání v Silverstein
Clarinet Contest v Denveru a 2. cena v Medici International Music
Competition, jež sídlí v Londýně, a probíhá online. Letos v únoru
vystoupila sólově s PKF – Prague Philharmonia.
Výkonem na svém absolventském vystoupení Natálie dokázala,
že je výčet jejích úspěchů zasloužený. Třetí věta Weberova koncertu měla
v brilanci opravdu grády, osobně bych ale vyzdvihla zejména krásu tónu a
práci s dechem v pomalé větě, jež byla skutečně líbezná. Natálie
patří k těm hráčům, kteří do svého výkonu dávají doslova celé tělo, pro
někoho může být míra jejích pohybových kreací příliš, ale jsou muzikanti, kteří
se bez výrazného vnějšího projevu zkrátka neobejdou. Zatím se nezdá, že by to na
výkon sólistky mělo negativní dopad. I tady se jistě můžeme těšit na slibně se
vyvíjející kariéru.
© Dina Šnejdarová