Harold Marek a Maude Hana

(c) Viktor Kronbauer


Na film Harold a Maude člověk jen tak nezapomene. Ačkoli vznikl v roce 1971 a je hodně spjat se svou dobou, pořád má co říci. To je jasné každému, kdo ho viděl. Napoprvé na mě zapůsobil tak silně, že už jsem pak nechtěla vidět jeho divadelní zpracování. Nedala jsem mu šanci, nenalákala mě ani verze s úžasnou Květou Fialovou.

Dokud nepřišla náhoda v podobě dárku. Divadlo na Vinohradech, Marek Adamczyk a Hana Maciuchová. Milé překvapení, radost a vzpruha. Je to představení, které se podle mě povedlo a v němž se uskutečňuje příjemná souhra několika faktorů: hereckých výkonů, scény, kostýmů a hudby. U té se z pochopitelných důvodů hned zastavím. Líbilo se mi hlavní motto Ondřeje Brouska, které je vzdálenou reminiscencí na Bachův Air, líbily se mi odkazy na dobovou popovou hudbu i Chopin (hudbu nahrál Epoque Orchestra řízený Markem Ivanovičem). Zapadalo to do sebe. Líbila se mi scéna Davida Baziky, v níž se mě nikdo nesnažil za každou cenu omráčit super moderním nápadem. Líbila se mi její funkčnost, jednoduchost, v níž bylo vše doladěno do detailů a všeho bylo tak akorát. Kostýmy Sylvy Zimuly Hanákové šly se scénou ruku v ruce jako rodné sestry.
Všem hercům jsem v první řadě vděčná, že se jejich hlasy dobře nesly až do výšin druhého balkonu. Jen jednou, bohužel v klíčovém momentě, jsem nerozuměla, co mi sděluje Harold, a některé koncové slabiky paní Hany Maciuchové jsem si musela domýšlet. Její, řekla bych typická stylistika, kdy se hlas zhoupne a jakoby houkne, byla trochu ke škodě pro nás, kteří jsme seděli dál a výš. Ráda jsem jí to ale prominula, protože svou roli ztvárnila výtečně. Nejsem si jistá, že se s hlavní hrdinkou zcela ve všem ztotožňuje, a právě to mě bavilo, protože se projevila její herecká hloubka a značná míra empatie. Díky tomu vysílala ty správné vlny směrem k Haroldovi Marka Adamczyka. Příjemně to mezi nimi jiskřilo. Sice bych si uměla představit herce, který by působil ještě ztraceněji a zmateněji, protože pak by o to víc vynikla jeho postupná proměna, ale gradace Haroldova chování vyšla dobře a rozhodně to bylo „na kapesníček“. Je to Harold vtipný, malinko škodolibý, neprůhledný, bezprostřední, srdečný a v neposlední řadě Harold s krásnou barvou hlasu. (Myslím, že by za čas, až obohatí svůj výraz o vlastní životní zkušenosti, mohl být Hamletem, který zamíří přímo k srdci diváka. Potenciál na tuhle roli určitě má. Jen kdyby měl štěstí na režiséra jako jeho britský kolega Cumberbatch.)

Šárka Vaculíková v trojroli uchazeček o Haroldovo srdce potvrdila svůj talent, cit pro komedii a schopnost v krátkém čase charakterizovat postavu tak, že si ji člověk zapamatuje. Simona Postlerová zůstává stále krásná, noblesní a její role Haroldovy matky je probarvena prvky, jež mnozí znají z vlastního života. Neodolatelný je Dominick Benedikt jako Lachtan. Smekám.

                                      (c) Viktor Kronbauer 

Režisérovi Jurajovi Deákovi (dramaturgie Jan Vedral) se povedlo zvýraznit černý humor tak, že se směje celé divadlo, aby později zaskočeně ztichlo, když žert přejde do reality. To seknutí je přesné jak chirurgický řez. Hra samotná skýtá řadu myšlenek na téma smrt, jimž se možná člověk vyhýbá, ale neunikne jim, podává je ale formou, jíž se není třeba bát. Hra je jiná než film, a to je dobře. Na Vinohradech se zdařila a stojí za to ji aspoň jednou vidět. Ostatně myslím, že ani já jsem ji tam neviděla naposledy. 





© Dina Šnejdarová 

Oblíbené příspěvky