Bachovská diva Angela Hewitt
(c) Keith Saunders |
Kanadská pianistka Angela Hewitt přijela po dvou letech znovu do Prahy předat své bachovské
poselství. Prosincový večer Bachových partit v cyklu FOK Světová klavírní
tvorba, jež byly skvěle tónově i charakterově seřazeny (zakončeny triumfální
tóninou D dur) potvrdily, že tato interpretka patří v současné době k absolutní
špičce.
Bachovu hudbu má promyšlenou do „morku“ té nejposlednější
noty, z polyfonního přediva dokáže vytáhnout hlasy tak jako asi nikdo před
ní. Dirigentsky provádí posluchače všemi úskalími, zákrutami a zátočinami každé
skladby, s artikulací si pohrává zcela dětsky a nenuceně, pedál, zvláště
ten levý, používá jen v nejnutnějším případě (její pianissima zní i bez
použití pedálu zcela snově). Díky hře téhle pianistky dostává polyfonie smysl,
kosmický řád a Bachovo božství k nám pak promlouvá v plné síle. Ačkoli
má mnoho posluchačů pocit, že tyto skladby slyšelo již tisíckrát, tato pianistka
umí vždy překvapit nějakou roztomilou artikulační drobnůstkou. Myslím, že nikdo
lepší než Angela Hewitt a András Schiff nám v současné době Bacha na
klavír nezahraje. Oba jsou s ním natolik osobně spjati, že jsou ve svých
projevech, každý jinak, nepřekonatelní. Jejich Bach je zkrátka neodolatelný.
Škoda jen, že nebylo možné, abychom tuto
pianistku slyšeli hrát na její oblíbenou značku Fazioli, jejíž model stojí v Sukově
síni. Byl by to ještě jiný zvukový a barevný dojem. K tomu je třeba
vyhledat Hewittiny nahrávky.
© Dina Šnejdarová