Paul Lewis v plném zvuku
Nejprve zazněla Sonáta c moll Hob. XVI:20 Josepha Haydna z doby kolem roku 1771, v níž se Lewis projevil jako interpret, který dokáže z klavíru vytáhnout skutečně výrazný, pevný, jasný zvuk, stejně tak jemná pianissima. Následujících Sedm bagatel op. 33 Ludwiga van Beethovena bylo na mě, přiznám se, ve zvuku až příliš razantních. Řekla bych, že moje a sólistovy představy se tu neprotnuly, nepodařilo se mi na pianistovu stylistiku v danou chvíli vnitřně napojit. Moje minus. Co se sluší říci, je fakt, že Lewis v dobrém smyslu slova nepopřel, že je žákem Alfreda Brendela, který se větší zvukové razance v klasicismu nijak nezdráhá a vždycky ji umí dokonale vyvážit. Lewisův Beethoven měl v sobě obrovskou energii, náboj, tah a humor.
Recitál pro mě osobně začal teprve ve druhé
půlce, kdy jsme vyslechli další Haydnovu sonátu, tentokrát zralou, pozdní Es dur Hob. XVI:49, z let 1789-1790.
Tady už jsem se konečně „chytila“. Děkuji sólistovi, že hrál tak, abych i já mohla
naskočit do tohoto rozjetého vlaku, a nemusela se jen dívat, jak kolem mne
projíždí. Lewisův Haydn měl v sobě tu pravou sytost barev, propracovanost
jednotlivých ploch, vynikla tu graciéznost, beethovenské evokace, vzájemné
dialogy. Byl to Haydn pestrý, různorodý, zároveň semknutý, pevně uchopený,
průzračný jako studánka. Opět v pěkně velkém zvuku, který mi už zde
připadal zcela na místě.
Čtyři
klavírní kusy op. 119 Johanessa Brahmse byly v Lewisově
podání jak z jiného světa. Skladby, jež autor napsal ve zralém věku v letech
1892-1893, aniž by tušil, že ho čeká už jen pár let života, jsou úžasnou
ukázkou obrovského množství nápadů, jimiž přetékal, jeho lidské vřelosti a
vnitřní citlivosti. Paul Lewis interpretoval tento opus velmi uctivě, čímž
nemyslím opatrně ale zcela v Brahmsově duchu. Naservíroval nám ve zvuku
měkká, hebká pianissima, jemnost, nikoli rozněžnělost, vášeň a mužnost. Každému
intermezzu dodal osobitý tvar. To už bylo na kapesníček. Kéž bychom Brahmse
slýchali na pódiu častěji a v tak přesvědčivé interpretaci.
Škoda, že pak následovaly jen dva přídavky.
Paula Lewise bych klidně poslouchala ještě třeba další hodinu.
© Dina Šnejdarová
P.S.
Klima ve Dvořákově síni bylo od začátku festivalu poprvé snesitelné, nedráždivé.
Za všechny alergiky tímto děkuji.